Förening Kärrtorp

Så tycker vi

PRO Kärrtorp är en del av en stor rörelse som aktivt påverkar förhållandena för landets pensionärer.

PRO Kärrtorp är en stark kraft i arbetet för bra villkor för alla pensionärer i vårt närområde. Två av våra styrelsemedlemmar ingår i det lokala pensionärsrådet, som följer och påverkar besluten i Skarpäcks stadsdelsnämnd.

PRO är en intresseorganisation för pensionärer som finns med i många sammanhang. På riksplanet håller PRO överläggningar med olika statsråd och riksdagsledamöter. På regionplanet (före detta landstinget) påverkar vi genom regionens pensionärskommitté.

PRO i Stockholmspolitiken

I Stockholms stad påverkar PRO genom kommunens och stadsdelsnämndernas pensionärskommittéer. Därutöver bedriver PRO opinionsbildning genom uttalanden och artiklar i tidningar, radio och TV samt i sociala medier.

I Skarpnäcks stadsdelsnämnds pensionärsråd har PRO 7 ledamöter och SPF 3 ledamöter. De utses av stadsdelsnämnden efter förslag från pensionärsorganisationerna. Från PRO Kärrtorp ingår Eva Söderlund och Sussie Hellsten. Ordförande i rådet är Magnus Brattström.

Pensionärsrådet sammanträder veckan innan stadsdelsnämndens sammanträde och rådets synpunkter sammanfattas i ett protokoll som sänds till nämndens ledamöter. Pensionärsrådet kan också ta upp frågor som inte finns på nämndens föredragningslista. Varje år sammanträder pensionärsrådet med företrädare för de politiska partierna i stadsdelsnämnden.

Aktuella frågor

Skarpnäcks stadsdelsnämndsområde omfattar stadsdelarna Hammarbyhöjden, Björkhagen, Kärrtorp, Enskededalen (gamla delen), Bagarmossen, Skarpnäcksfältet, Skarpnäcks gård, Orhem och Skrubba.

Viktiga lokala frågor är byggande av vård- och omsorgsboenden i Bagarmossen och Enskededalen, förbättrad hemtjänst samt bättre snöröjning och sandning.