Förening Centrala Huddinge

Recept småkakor

Digitala kakor matas vi med vid surfning på nätet och har kanske bidragit till att småkakor är på väg tillbaka till kaffeborden. Gör dem själv på PRO-vis

Hösten 2015 ordnade PRO Stockholms län en båtresa speciellt för dem som kokar kaffe vid möten i föreningarna och deltagarna ombads ta med egna recept på småkakor. Av en stort antal recept plockades 20 stycken ut av tre anställda vid kansliet - Gunvor Jonsson, Mona Rudenfeldt och Inga-Britt Rova - för att tryckas i en folder i A5-format med framsida som på bilden. Foldern finns inte längre kvar hos PRO och inte heller underlaget i digital form.

Kafferep Foto: PRO

Med benäget tillstånd från PRO återges innehållet som ett lång pdf med totalt 14 skannade uppslag. Varje recept har getts ett namn, förteckning saknas, men det går snabbt att bläddra igenom och hitta något intressant förbakbordet. På sidan 26 hittar vi t.ex recept på Radiokakan - känd från 50-talets Hylands Hörna. Mycket nöje med bakandet!
Har Du ett kakrecept att presentera så skicka det till föreningens e-post, så kommer den tids nog att hamna här - bifoga gärna ett foto

Den skannade foldern är med copyright © utgiven av PRO Stockholms län 2016 och muntligen godkänts för publicering på vår hemsida mot angivande av källa.

Recepten hittar du här: PRO småkakor Pdf, 4.7 MB, öppnas i nytt fönster.

KAFFEREP som begrepp , sägs ha myntats på 1700-talet då kaffehus växte upp som svampar ur jorden, men där bara besuttna män hade tillträde.
Kvinnor fick dricka sitt kaffe i lönndom och ofta i arbetslag där det repades tyg för att användas till stoppning i dåtidens bylsiga kläder - kafferepet var uppfunnet!
En annan förklaring är att uttrycket kommer från ordet repartisera - som betyder dela på kostnaderna. Kaffe var dyrt, så dyrt att det periodvis från 1700 fram till en bit in i på 1800-talet var förbjudet både att importera och dricka.