Distrikt Stockholms län
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Välkommen till klimatsamtal i PRO

Klimatfrågan är en av de viktigaste frågorna i dag. En del PRO-föreningar engagerar sig i klimatet men fler kan vara med när det nu finns ett mycket bra studiematerial framtaget av PRO Bergshamra Ulriksdal.

PRO Bergshamra Ulriksdal är en mycket aktiv förening i klimatfrågan, och Peter Lamming från föreningen medverkade vid ett av inspirationspassen vid distriktets höstmöte i november. Då beslutade höstmötet att klimatfrågorna skulle prioriteras i PRO Stockholms län.

Studiematerialet PRO Klimat – en studiecirkel för vetgiriga, tar upp de hotande klimatförsämringarna, värdefulla tips på vad du kan göra själv för att bidra till att de negativa utsläppen minskar och hur du kan bemöta klimatförnekare. Författare av materialet är Peter Lamming.

Vidare får ni kunskaper om vad mångfald i djur och växtriket betyder, om skogen, om haven och inte minst om en rättvis och solidarisk klimatomställning.

Även PRO riks beslutade på kongressen 2022 att klimatarbetet är centralt, ”inte minst mot bakgrund av att kommande generationer ska kunna leva ett bra liv.”

Till studiematerialet PRO Klimat finns också tips för själva studierna.

Ladda ner studiematerial PRO Klimat Pdf, 455.5 kB, öppnas i nytt fönster.

Ladda ner tips för studiecirkel PRO Klimat Pdf, 99.2 kB, öppnas i nytt fönster.

Obs! Bilden ovan är från Facebook-gruppen Gretas Gamlingar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Text: Ragnvi Svärd