Förening Borås-Västra

PRO Borås Västra genomförde den 9 april ”Vårslaget” i bangolf. Det var vår andra tävling med priser i form av lotter från PRO Trippelskarpet. Bangolfen är en av PRO Borås Västras öppna verksamheter dit alla seniorer är välkomna att spela, medlem som icke medlem är välkomna.

I vårens tävling deltog 21 personer och tävlingen avgjordes på allmän bana, detta till skillnad från ”Lusseslaget” som avgjordes på ren tävlingsbana. Tävlingen avgjordes under två varv, alltså över 36 hål. De minst erfarna erhöll ett handikapp på minus 5 eller 10 slag beroende på deras erfarenhet av spelet från årsskiftet till nu.

Spelet böljade fram och tillbaka under de timmar det pågick, det var glada ”tjoho” och besvikna suckar beroende på om man fick spik eller om man till sin besvikelse fick 7 slag därför att man inte hade dagen.

Efter att alla var klara fikade vi tillsammans under spänd förvänta på att se vilka som vunnit och med vilka siffror de vunnit.

Segrade gjorde Peder Larsson med 57slag, två blev Lennart Öst med 58, trea blev Irene Sorvali med 66, fyra blev Junis Karlsson med 68 och femma blev Ralf Olofsson med 68. Fjärde och femte fick avgöras med särspel på bana 6, där Junis gick segrande ur striden.

Förutom priser till de fem vinnarna erhöll samtliga en PRO Trippelskrapslott som startpremie.

Förträfflig tävlingsledare var Irene Sorvali som med sin kunskap stöttade alla tävlande och som också tog fram handikappsystemet, samt ansvarade för resultatsammanställningen.

Arranskörsansvarig var Elisabeth Friis-Henningsson som också svarade för lotterna som hon anskaffade på egen bekostnad.

Text: Gert Henningsson.