Förening Skövde

70 år med PRO Skövde.

PRO Skövdes 70-års jubileum.Förstora bilden

70 år med PRO Skövde.

PRO Skövde bildades den 16 juni 1944 och firade sina 70 år med en jubileumsfest den 24 september 2014 med drygt 90 deltagare.

Klicka här för att läsa om vår förenings historik. Pdf, 343.1 kB, öppnas i nytt fönster.

Förstora bilden

Foto: Sten Ljungström

Jubileumsfesten började med att ordföranden Bengt Sjökvist gjorde en snabb åter­blick kring bildandet av föreningen och att vi endast har en tidigare ordförande kvar i livet, Bernt Hagberg.

Initiativtagare till PRO-föreningen var Anna Karlsson, som var en mycket aktad kvinna, med flera politiska uppdrag. När föreningen bildades beslutades att årsavgiften skulle vara 2 kr. Därefter har föreningen utvecklats från 40-tal medlemmar vid starten till idag drygt 1 000.

Vid 70-årsjubileet blev föreningen rikt uppvaktad av bl. a de övriga föreningarna i samorganisationen. Dessutom var PRO-distriktet tillsammans med ABF Skaraborg närvarande och uppvaktade föreningen.

Förstora bilden

Foto: Sten Ljungström

10 medlemmar tilldelades förbundets förtjänsttecken för aktivt deltagande i föreningens arbete under minst 5 år, inom olika grenar av den samlade verksamheten.

Jubileet genomfördes på servicehuset Bagaren och personalen hade iordningställt en väldigt god buffé, som föll samstämmigt var mycket uppskattad. Den avslutande desserten tillsammans med kaffet var pricken över i(t).

Kvällens underhållning bestod av att föreningens egen ”manskör” framförde några kända texter. Den övriga underhållningen genomfördes på ett förträffligt sätt av Cedrix, som spelade välkända låtar som vår generation kände igen och njöt av tillsammans med trevliga historier.

Kvällen avslutades med en lotteridragning på entrébiljetterna, och där vinnarna hade chans att få en större vinst i PRO:s eget lotteri – Trippelskrapet.

Sammanfattningsvis kommer festen att vara ett minne att läggas till övriga trevliga minnen under de 70-åren.
Text: Bengt Sjökvist