Förening Fridhill Landskrona

Villa Fridhill

Historien om villa Fridhill.

Byggnaden som fick en egendomlig form uppfördes 1907. Formen var
beroende av att den kom att ligga intill Nymans möbelsnickeri, som sedermera övertogs av Folkets hus.
Villa Fridhill uppfördes av ingenjören Magnus Lindelöf som innehade en träförädlingsfabrik vid östergatan (där det nu finns en parkering vid rondellen 33 lågor). Magnus Lindelöf var en aktiv kommunalman, som även var drätselkammarordförande under många år.(Drättselkammaren var
namnet på styrelsen i en stad i sverige. Egentligen var det ett utskott valt av stadsfullmäktige som skötte stadens ekonomi).
Vid hans bortgång 1935 såldes Villa Fridhill till skeppsredare John Leonard.
År 1960 köpte Landskrona kommun byggnaden, som sedan uppläts till den kommunala flickskolan som här hade skolsalar för slöjd och sömnad.
Några år senare uppläts Villa Fridhill till undomsgård, en verksamhet som upphörde någon gång in på 70-talet. Sedan sommaren 1973 genomgick Villa Fridhill en upprustning för att kunna tas i bruk av PRO och ABF. På 1990-talet fanns det inte längre plats, utan kommunen behövde villa Fridhill till skolförvaltningen.

Landskrona Pensionärsförening PRO beslöt vid sitt möte den 11 december 1984 att byta namn. P.g.a. att det i kommunen finns flera PRO-föreningar. Många förslag lämnades intill vår expedition, och av de olika förslagen valdes namnet PRO-Fridhill. Delvis av den anledningen att mycket av föreningens aktiviteter var förlagda till just "Villa Fridhill".