Förening Fridhill Landskrona

Första året

Den 3:e mars 1942 höll dåvarande riksdagsman Karl Nilsson, på initiativ av Landskrona Arbetarkommun, ett tal till stadens pensionärer. I talet berörde han de förbättrade åtgärder som riksdag och regering ville vidtaga för landets pensionärer. Avsikten med detta möte i mars 1942 var att se om det bland Landskronas pensionärer fanns tillräckligt stort intresse för bildandet av en pensionärsförening. Man kom då fram till att intresset var stort och nödvändigheten likaså. En interimsstyrelse utsågs och kom att bestå av följande: Lars Nyman, V.J. Hermansson, Peter Holmberg, Karl Nilsson och Nils Mörk. Som ordförande utsåg man Lars Nyman.

Stadens pensionärer kallades till ett möte den 16/6 1942 i stadens Folkets Hus. Inte mindre än cirka 300 pensionärer hade hörsammat kallelsen, ytterligare ett bevis på att intresset för en pensionärsförening i Landskrona var stort. Interimsstyrelsen kunde presentera ett färdigt förslag till stadgar med mera.
Man hade bjudit in förbundets ordförande Carl Pettersson från Malmö. Han erinrade i sitt anförande att det i landet fanns 400.000 pensionärer, men att det bland dessa endast var cirka 160.000 som hade så kallad full pension. Han menade då att det var av största vikt att det överallt i landet bildades pensionärsföreningar. Viktigt bland annat ur den synpunkten att de kunde träffas och dryfta just de frågor som rörde just dem.
Vid mötet beslöts att godkänna de av interimsstyrelsen föreslagna stadgarna. Beslut
fattades att man skulle låta trycka upp 500 medlemskort och lika många stadgar. En styrelse utsågs och kom sålunda att se ut så här: Ordförande Nils Mörk, Vice ordförande Petter Holmberg, Kassör Lars Nyman, Sekreterare V.J. Hermansson och Vice sekreterare Per Leion. Två suppleanter C. Sjöström och O. Olander. Föreningens första revisorer blev Karl Ellertsson och Oscar Lindkvist.

EKONOMI
En fråga som alltid är aktuell för en förening är hur skall man klara ekonomin???
Först och främst beslöts om årsavgiften, och den fastställdes till 1:- per medlem och år. Listor skickades ut till fackföreningar med vädjan om bidrag. Detta resulterade i att man fick in ett storslaget belopp på 754:-. Styrelsens medlemmar gjorde även de en fin insats genom att själva samla in 666:75. Ett konto öppnades i Landskrona Sparbank där pengarna placerades. Dock fick kassören behålla hela 10:- för oförutsedda utgifter.

MÖTESVERKSAMHET
Minst ett möte i kvartalet skulle hållas med varierande program som bjöd både på nytta och nöje. Man ordnade en sommarfest och en julfest detta första år. Underhållare vid dessa fester var bland andra Erik Löwenkvist, Nils Mörk och Petter Holmberg. Såväl möten som fester var alltid rikligt besökta. Vid årsskiftet 1942/1943 var medlemsantalet 305.