Förening Fridhill Landskrona

80-årsfirandet

Personer framför träd

Vi samlades för mingel och lite bubbel med tilltugg.

Sedan tog vi bussen för att se på nybyggena, kommande och färdigställda i Landskrona, med hjälp av en sakkunnig guide från Landskrona stad Jonathan Nygaard. Vi åkte ut till Borstahusen, förbi Lägerplatsen som nu är inflyttningsklart. Vi åkte genom gamla Borstahusen på Övre Gatan och kom ut till de nya kvarteren i Norra Borstahusen där en del snart är färdigbyggt och en del bara är påbörjat. Vi fortsatte till Glumslöv och Ålabodarna (inte för att det ska byggas nytt i Ålabodarna utan bara för att se hur där ser ut nu). Trekanten i Glumslöv hoppas HSB få bebygga men det ligger längre fram p.g.a. nya överklaganden. Vidare tillbaks till Landskrona och hamnen vid Venterminalen där staden hoppas få bygga på gamla spårområdet och parkeringen om man får köpa marken från Trafikverket. Vi fortsatte ut förbi företagparken Kronan och alla nybyggda lager som finns där.

Vi kom fram till Häljarps Golfklubbs restaurang där vi serverades en alldeles utmärkt smakandes plankstek och vid kaffet avtackades Jonathan och festkommittèn (Birgit,Inger och Gertie samt inte minst vår eminenta kassör Lisbet). När alla var mätta och belåtna åkte vi tillbaks till Säbygatan.