Förening Fridhill Landskrona

Vår historia

Fridhill 80 år 2022!

Vid en konstituerande kongress i Malmö den 1:e mars 1942 grundades Sveriges Folkpensionärers Riksorganisation (1:e januari 1966 ändrade organisationen namnet till det namn som används idag, Pensionärernas Riksorganisation PRO).

I Landskrona bildades den 16:e juni 1942 Landskrona Folkpensionärsförening och till dess förste ordförande valdes Nils Mörk.

Den 11 december 1984 beslöt föreningen att byta namn eftersom det nu fanns flera PRO-föreningar i kommunen. Efter medlemsomröstning beslöt föreningen att anta namnet PRO Fridhill eftersom mycket av föreningens aktiviteter var förlagda till "villa Fridhill".

De sexton första ordförandena. mellan 1942 och 1998 var män, men 1999 valdes Fridhills första kvinna som ordförande: Mimie Nilsson.

(källor: Arbetarrörelsens arkiv i Landskrona och en artikel i HD med anledning av Fridhills 70:årsjubileum)