Förening Skärblacka

Mariehultkören på körkryssning till Ösel i Estland

Personer framför träd

Mariehultkören på körresa till Ösel i Estland

Måndagen den 10 juni avreste 42 PRO medlemmar, 32 st. från Skärblacka, 4 st. från Finspång och 6 st. från Norrköping, för en körkryssning med sångare från hela Sverige, till den Estländska ön Ösel.

PRO medlemsresor disponerade hela kryssningsfartyget M/S Birka Paradise, som hade lagt upp en helt ny rutt, från Stockholm till New Harbour på Ösel. Vi var 1300 personer på kryssningen.

Efter inkvartering i våra hytter hade vi generalrepetition med körledare Gabriel Forss på sånger vi övat på under våren och som vi skulle framföra på tisdagen i staden Kuressaare.

Konsertplatsen var en gammal medeltidsborg från 12-1300-talet som var skyddad av en vallgrav. I borgen fanns en stor scen som var helt perfekt då vi var ca 800 personer i kören.
Innan konserten kom självaste landshövdingen och hälsade oss välkomna.
Framträdandet blev en succé både för oss i kören och de ca 1000 åhörarna och det blev en riktigt mäktig stämning.
Flera TV bolag var där och filmade.
Mariehultskörens medlemmar, som väckte uppmärksamhet i sina blå tröjor fick uppleva något som de säkert aldrig kommer att glömma.

På hemvägen när vi körde in genom Furusund i Stockholms skärgård samlades hela kören på akterdäck och sjöng “Håll mitt hjärta”.
Lyssna här:https://www.youtube.com/watch?v=EwA4F_E3ml0 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Ett minne för livet!
En verkligt trevlig resa som vi hoppas att det blir en årlig tradition av.

Foto och reportage: Sven-Erik Steén

Upptäck mer inom PRO Riks.

Hitta fler aktiviteter och erbjudanden på riksnivå

Personer framför träd

Puff 1