Förening Skärblacka

Personer framför träd

Råå fiskeläge

Läs och Res-resan gick 2013 till Öresund och Ven

Den 5:e augusti avreste 36 st PRO:are från Skärblacka på 4 dagars resa till Öresund-Ven, medlemmarna har läst om resmålen på en cirkelkurs under vinterhalvåret.

Första dagen besökte man Trästället i Skyrup, sedan vidare till Råå utanför Helsingborg där man blev inkvarterad på Hotell Horisont.

Dag 2 besöktes Landskrona, man tittade på statyn "Borstahusgumman" av Lena Lervik därefter till Landskrona och slottet Citadellet, vidare med båt till Ven där man åkte med traktor och vagn från hamnen till Tycho Brahe-museet, där en guide visade runt. Nästa besök var Backafallklippan.

Dag 3 gjordes en rundtur i Helsingborg, man åkte kustvägen till Hittarp och tittade på Beredskapsmuseet från andra världskriget, Höganäs keramiskt center, Krapperups slott, Kullens fyr där Öresund möter Kattegatt och flickorna på Skärets kafé.

Dag 4 gick resan vidare till Sofiero Slott och den fina trädgården, sedan ett stopp vid järnvägsmuseét i Ängelholm innan hemfärd till Skärblacka efter en verkligt trevlig resa.

Här följer bilder från resan.

Foto och reportage: Kerstin Gustafsson

Borstahusgumman

Citadellet, Europas bäst bevarade vattenfästning

Lunchrestaurang på Ven

På båten till Ven

Utsikt på Ven

Tycho Brahe museum på Ven

Kaffeservering på Ven "Flickorna på skäret"

Kullens fyr!

Helsingborg

Sofiero slott

Kristina guidade och Peter körde bussen på den trevliga resan.

Upptäck mer inom PRO Riks.

Hitta fler aktiviteter och erbjudanden på riksnivå

Personer framför träd

Puff 1