Förening Wästerringen

Månadsmöte 25 mars

Seniorlotsarna Sofia och Susanne stod för dagens program

Seniorlotsarna tillhör Frivillig- och hälsofrämjande enheten. De arbetar mot pensionärer i olika åldrar. På enheten finns 8 heltidsanställda som är indelade i tre olika områden. Aktivitetssamordnare arbetar på kommunens olika boenden, seniorlotsar och frivilligsamordnare arbetar övergripande. Härutöver finns ca 300 volontärer. Det finns behov av fler volontärer och vi uppmanas att anmäla oss. Man samarbetar med studieförbund, anhörigservice och med andra intresseorganisationer för äldre. Vi får en presentation av de vår-aktiviteter för seniorer som kommer att äga rum på olika träffpunkter under april och maj. Fokus är på dans, sång och målning. Alla aktiviteter är kostnadsfria och finns i broschyren ”Seniorvår” som vi alla får med oss hem. Vi tackar för den intressanta informationen med en varm applåd.

Birgitta Wallbom efterlyser volontärer som vill delta i ett projekt om samverkan mellan ungdomar och pensionärer. Projektet drivs av Wadköpings vänner och föreningen Hjärta till hjärta. Det handlar om kultursamverkan mellan olika åldersgrupper. Som volontär kan man bl.a. hjälpa till med att läsa sagor, bidra med sång- och danslekar eller att arbeta med konst. Man kommer att arbeta med fritids på Stureskolan åk 1-3. Birgitta uppmanar alla som är intresserade att anmäla sig som volontärer. Projektet kommer att starta vecka 37 och pågå i fem veckor.

Britt-Marie Wixner slår ett slag för föreningens bouleträning. Träningen äger rum varje fredag i Vallåkraparken kl. 10.30-12.30. Alla hälsas varmt välkomna. Inga förkunskaper krävs och det finns bouleklot att låna. Kom gärna och pröva på under trevliga former. Ingen förhandsanmälan behövs.

Birgitta Wallbom informerar om skogsgympa som kommer att äga rum vid tre tillfällen, 25 april, 23 maj och 27 juni kl 14.00 i Karlslund. Under skogsgympan tränas balans, styrka och koordination och man får använda olika sinnen. Alla hälsas varmt välkomna. Ingen förhandsanmälan behövs.

Mötet avslutas med fika med hembakat kaffebröd och med vårt uppskattade lotteri.