Förening Wästerringen

Månadsmöte 22 april

Mötet inleds med att Göran Lindhé visar bilder från jubileumsboken ”Berättelser från Örebro”

Göran Lindhé är ordförande i Sällskapet Gamla Örebro sedan 15 år. Sällskapet har bl a ägnat sig åt bokutgivningar med berättelser från Örebro. Verksamheten startade 1953 och förra året gavs en jubileumsbok ut efter 70 års verksamhet. Boken har fått finansiering av Kungliga Patriotiska Sällskapet. 24 författare har medverkat och boken innehåller hela 33 kapitel. Försäljningen av boken har gått över förväntan och av de 1000 ex som tryckts upp finns endast ett fåtal kvar till försäljning i bokhandeln. Göran visade bilder ur boken bl. a om hantverkshus och om kända familjer. Flera av hantverkshusen försvann i den stora stadsbranden 1843. Det enda kvarvarande hantverkshuset i centrum är Elgerigården.

Göran tackades med en varm applåd och med trippelskrapslotter.

Fika med hembakat kaffebröd som Martha hade bakat.

Anders påminner om utflykten till Garphyttans nationalpark måndag 13 maj kl. 13.00. Samling för samåkning vid Ica Eko. Alla tar med eget fika.

I september ansluter PRO Markbacken till PRO Wästerringen. Det gemensamma namnet blir PRO Wäster Örebro. Markbackens medlemmar inbjuds till planerade aktiviteter under våren. Markbackens aktiviteter Inne-golf och boccia tillkommer till verksamheten.

Rolf Gullberg inbjöd till Ica Veteranernas resa 30 maj. Resan går till Kornettgården. Cloetta, Bergs sussar och Brunneby. Platser finns för de som vill anmäla sig. Rolf tar emot anmälan.

Britt-Marie Wixner informerade om att informationsblad finns utlagda till olika aktiviteter. Klädförsäljning 27 april, utflykt till Glanshammars kyrka 29 maj, Kulturfestival i Säterdalen 15 augusti,PRO i parken som äger rum i Löa bygdegård 24 augusti, information om hjärtstartare mm. Britt-Marie påminde också om vår Bouleträning som äger rum på fredagar kl. 10.30 och hälsade alla varmt välkomna.

Därefter vidtog lottdragning.