Förening Björkskatan

Det går som en dans på PRO Björkskatan

De två linedancegrupperna träffades för ett gemensamt danspass den 28 mars 2023.

Personer framför träd

Ett par gånger om året träffas PRO Björkskatans linedancegrupper för ett gemensamt danspass. De två dansledarna - Anders Wåhlin och Ann-Christin Nilsson - står framför gruppen och lär ut de olika stegkombinationerna. Deltagarna har tränat och rör sig samstämmigt till den smittande musiken.

Eftersom Linedance består av olika dansbeskrivningar och steg som är unika för varje musikstycke måste man lära in varje dans för sig.

- Jag tar Google och Spotify till hjälp för att hitta stegbeskrivningar och passande musik. Jag övar först in stegen hemmavid innan jag träffar deltagarna, säger Ann-Christin.

Idag kan man också lära sig danser via Youtube . En dans skrivs alltid ned i en stegbeskrivning.

Att Linedance är en social och kul dansform , det vittnar samtliga deltagare om.
- "Ja, visst är det roligt att träffas och dansa", säger de tre veteranerna Anders Wåhlin, Göta Forsmark och Tuula Rasinen som har dansat hos PRO Björkskatan sedan 2007.

Det fina med linedance är att stegen är enkla och det involverar inte dans med en partner. Man utvecklar koordinationen och det är en bra träning för minnet att komma ihåg de olika stegsammansättningarna.

Att dansa är som att drömma med fötterna!
sagt av Constanze Mozar