Förening Herrljunga

Månadsträff 8 december

Herrljungas Lucia med tärnor 2021. Foto: UK

Julavslutningen för PRO Herrljungas del är nu avklarad trots alla faror som media lyfter fram med alla olika sorters covid och allt vad det heter och innebär. Den här eftermiddagen hade det samlats ca 90 PRO-medlemmar till ett Julbord med många läckerheter - både varma och kalla. Det var en lyckad eftermiddag med besök av både Herrljungas Lucia och vår egen PRO-kör.

Eftermiddagen inleddes med att - när alla hade tagit plats vid de vackert dukade borden i restaurangen - vår ordförande Bo Naumburg hälsade alla hjärtligt välkomna.
Därefter var det dags för PRO-kören med Inger Vikberg som körledare att verkligen se till så att vi blev påminda om att julen närmar sig. Nya som gamla härliga julsånger som hör julen till fick vi lyssna till. Sedan var dags för hotellets läckerheter som stod framdukat. Ingen behövde gå hem hungrig efter att gått från ett bord med många goda sillinläggningar och flera lax-varianter m.m. för att därefter hugga in på det varma julbordet med en Jansson som en av godsakerna. Avslutningsvis blev det en tur till godisbordet med kaffe därtill.
Mitt i allt ätande dök Herrljungas Lucia upp med sina åtta tärnor. Efter några underbara sånger gick de sedan runt med sina bössor och samlade in pengar till fadderbarn i SOS barnbyar i Brasilien och Colombia bland annat.
Lions hade skänkt två telefoner som vi sedan lottade ut till två lyckliga vinnare och månadens sponsrade bukett vanns av Margit Lennstrand.
Avslutningsvis tog Åke Brunngård till orda och delade med sig av en av sina populära historier. Han framförde också ett jättestort tack till alla styrelseledamöter i PRO, som han uttrycket det - gör ett fantastiskt bra arbete.

Text: Harry Nilsson

Bildspel med PRO-medlemmar son njuter av god julmat. Bilder: UK