Förening Taberg

År 2023

Här kan du berätta om din förening eller verksamhet.

Personer framför träd

text Eva N foto bol

text Eva N foto Anne-May H

Läsecirkeln ”Läs och Res” träffas på måndagar kl 14.30-16.30 på TSK och leds av Anne-May Hedquist. Just nu läser vi om Huskvarna och ska den 13 april göra ett studiebesök på Husqvarna Vapenmuseum. Även medlemmar som inte deltar i läsecirkeln kan följa med på studiebesöket. Anmäl er hos Anne-May telefon 0725641050.

PRO Tabergs läsecirkel ”Läs och Res” har gjort ett besök på Husqvarna Vapenmuseum den 13 april. Nitton medlemmar fick höra en intressant och kunnig introduktion av Pär Jonsson. Allt från en order från kung Gustav II Adolf på 1600-talet att starta ett gevärsfaktori, som grundades i Jönköping på väster, och som sedermera flyttades till Husqvarna, för att kunna utnyttja vattenfallen i Huskvarnaån, till Wilhem Thams stora betydelse för Husqvarnas moderna framväxt från1870-talet till vår egen tid.
Vi kunde sedan med egna ögon studera den imponerande och mångsidiga produktionen som spände över mer än 300 år. Allt från vapentillverkning, spisar, hushållsprodukter, vitvaror, symaskiner, motorcyklar, motorsågar och gräsklippare för att bara nämna några delar av den omfattande tillverkningen.
När vi sett oss mätta på allt detta begav vi oss till Stockmakaren nästgårds för att inta en bastant måltid och sedan nöjda med dagen styra kosan hemåt igen.

text, foto bol

text foto Anne-May

Anne-May har också startat upp en grupp herrar med ett gemensamt intresse av fotbollsminnen. Ett tiotal mötte upp på första träffen torsdag 30 mars i sportstugan TSK. Skall åter träffas om 14 dagar.

Flitiga in det sista. En hjärngympa om att placera Sv eriges städer på rätt plats på kartan. Bengt O kollar våra kunskaper. Avslutning för denna gången på 2 av våra cirklar. Tack för en trevlig samvaro.