Förening Taberg

Mellbystrand

Personer framför träd

Mellbystrand

Norrahammar – Tabergsbygdens – Barnkoloni.

Byggnaden uppfördes 1940 med en tomt på ca 17000 m2 och byggdes mitt i det gröna området med tanke på den friska luften och med 500 meter till havet.
Den byggdes i en våning med tanke på dels brandsäkerhet och att vara lättstädad. En stor samlingslokal placerades centralt med sovsalar på båda sidor. Utefter hela framsidan öppnar sig en stor veranda under tak. Många saker är oförändrade och fint bevarade som t.ex. exteriör och den stora öppna verandan. Hela grönområdet är utformat med tanke på ett rikt och viktigt utomhusliv.
Det är många ungdomar som under årens lopp har fått tillbringa några sköna veckor på Mellby.
Tabergs PRO förening har sedan 1994 regelbundet tillbringat en kolonivecka under augusti månad.
Följande har varit ansvariga för koloniveckan:
Under åren 1994 – 2006 var det Karin Åstrand med medhjälpare.
Under åren 2007 – 2012 var det Gun Svensson med medhjälpare.
Under åren 2013 – - - - - - -är det Eva Nilsson med medhjälpare