Förening Snöstorp-Vallås

30.5.2024 Besök på Svaneholms Slott

30 maj 2024 Besök på Svaneholms Slott

Vi lämnade ett regnigt Halmstad för att med Sennans Buss ta oss till Svaneholms slott i Skåne. Under resan fick vi chansen att testa våra kunskaper om Skåne genom ett ”trevligt Quiz” gjort av Ann-Kristin Fridh.
Väl framme vid slottet blev vi uppdelade i tre grupper med var sin guide och fick en rundvandring och en hel del om slottets historia. Mycket av inventarierna finns kvar och är välbevarade. Slottet började byggas på 1500-talet och har haft många ägare
genom åren. Numera ägs slottet av Svaneholms andelsförening. Efter visningen blev vi serverade en god lunch i slottets restaurang.
Färden gick sedan vidare till Flinkmans café i Tågarp där vi blev mottagna av ägaren Patrik Myrén (från Halmstad) som bjöd på äppeltosca kaka med vaniljsås till kaffet.
Nöjda och belåtna bar det hemåt i hällande regn, men vi kunde konstatera att vi hade väldig tur med vädret vid våra uppehåll!
Tack till Ann-Kristin Fridh och chauffören Anders !!

Text Birgitta Johansson
Foton Ann-Kristin Fridh, Birgitta Johansson och Lars-Olof Norrman