Förening Valbo
Hur ska PRO förändras för att möta ett förändrande samhälle? Det är vad förslagen i organisationsutredningens remiss handlar om.

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Hur kan PRO möta framtiden?

Frågan i rubriken är i högsta grad befogad. Trots att allt fler blir äldre är det nämligen allt färre som söker sig till PRO.

Och nej, det är inget som är unikt för PRO. Snart sagt alla föreningar har samma problem; ett vikande medlemsantal samtidigt som allt färre är intresserade av att ta uppdrag inom föreningslivet.
PRO som är en stor förening hänger inte på gärdsgården, men att utvecklingen är på väg åt fel håll är uppenbart, liksom att det beror på att samhället förändras. Målet måste bli att försöka förändras med samhället, och inte komma i otakt med medlemmarnas förväntningar.
PRO har därför sedan länge arbetat med att förändra verksamheten. Ett första steg är gjort, och då handlade det om föreningens framtida struktur med siktet bland annat inställt på större distrikt och mindre byråkrati.
Steg två i förändringsarbetet håller på och det handlar om det som är grunden i hela verksamheten; medlemsskapet.
Organisationsutredningen kom i våras med en tolvsidig remissutgåva där det bland annat listas olika förslag på hur PRO bättre skulle kunna värva och behålla medlemmar. Ett av de 17 förslagen är möjlighet att prova på, alltså att bli medlem på prov, ett annat förslag är att införa stödmedlemsskap för icke-pensionärer.
För att läsa remissen som utredningen skrivit, klicka på: PRO:s framtida organisation Pdf, 358.6 kB, öppnas i nytt fönster..
PRO Valbos ordförande Olle Olofsson har gjort en tvåsidig skrift om hur det ser ut lokalt, klicka på: Medlemsskapet i Valbo Pdf, 54.7 kB, öppnas i nytt fönster..
Föreningen kan fram till 31 oktober 2020 yttra sig om utredningens förslag. Och det är inget som gäller exklusivt för PRO Valbos styrelse, alla medlemmar är välkomna med synpunkter - information om telefonnummer och mejladresser till alla i styrelsen finns under "Kontakta oss".

Text: Ulf Lindman