Förening Valbo
PRO:arna i kön till serveringsbordet höll föredömligt Coronaavstånd när PRO Valbo torsdagen den 27 augusti hade surströmmingsfest, i år utomhus vid Vretas. Foto: Olof Olofsson

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Delikatess med distans

En doft av ursvensk delikatess spred sig torsdagen den 27 augusti över ängen vid Vretas, Valbo hembygdsföreningens anläggning - PRO Valbo hade surströmmingsfest, i år med social distans. Förstås.

Doften av surströmming är som bekant polariserande. Många blir mjuka i knäna och måste kämpa med en impuls att fly undan lukten av jäst strömming. Men för kärntruppen, som gänget som hade samlats på Vretas, är det en delikat doft av tradition.
I år var alltså platsen för PRO Valbos årliga surströmmingsfest Vretas, eftersom man där kan bänka sig utomhus vid de tio bord hembygdsföreningen har på ängen. Dessutom är borden rejält utspridda; perfekt för att minimera smittorisken i Coronatider.
Hela upplägget hade för övrigt siktet inställt på att se till att undvika smittorisken. Utöver att samlingen var utomhus var festen uppdelad på två sittningar och deltagarna hade med sig egna tallrikar och bestick.
Vad föreningen stod för var surströmming, potatis och lök, övriga tillbehör fick deltagarna ha med sig själva. För den som ville ha surströmming kostade kalaset 50 kronor, medan det var gratis för de som ville avstå från dagens huvudingrediens.
- Sammanlagt var det 72 deltagare uppdelade på de två sittningarna och totalt var det sju som inte tog surströmming, berättar Olof Olofsson, PRO Valbos ordförande.
Att föreningen för första gången på grund av att hotet från Covid19 valde att ha årets surströmmingsfesten på Vretas kan för övrigt få en fortsättning.
- Det hela var lyckat och fungerade väldigt bra, det finns till och med funderingar på att fortsätta att ha festen där, säger Olof Olofsson.
Och ja, vädret, den viktigaste faktorn när man är utomhus, var bra. Framför allt hade deltagarna i den första sittningen halv ett fint väder.

Text: Ulf Lindman