Förening Valbo
- Slingan börjar där! Roland Dahlund, med ryggen mot kameran, pekar ut starten för några av deltagarna i torsdagens tipspromenad. Foto: Ulf Lindman

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Omstart för promenader

PRO Valbo hade torsdagen den 13 augusti omstart för de tipspromenader föreningen startade i våras för att kunna ha ännu en utomhusaktivitet i Coronatider. Ett 40-tal medlemmar kom för en stunds samvaro med fysisk distans.

Liksom i våras är tipspromenaderna med start och mål vid Vretas, Valbo hemsbygdsförenings anläggning. Inger och Rune Norén satte som vanligt upp tolv kluriga frågor utmed promenadslingan; att få ens hälften rätt utan en rad rejäla google-fusk var närmast omöjligt.
Vem minns till exempel var och när det var en jordbävning med magnituden 9,5 där 1600 människor omkom och 2 miljoner blev hemlösa? Alternativen var Chile 1960, Alaska 1964 och Japan 2011 - det visade sig vara Chile.
Tipspromenaderna kommer att fortsätta varje torsdag så länge vädret är drägligt, mellan klockan 9.30 och 11.00.
Tipspromenaderna är för övrigt inte den enda återkommande utomhusaktivitet PRO Valbo har nu under sommaren. Måndagar och onsdagar är det boule på Åbyvallen klockan 10-12; förutsatt att det är tjänlig väderlek förstås.

Text: Ulf Lindman