Förening Korsnäs-Vika PRO

Vikavandring 19 maj 2016

Tjugosju medlemmar fick vara med om en trevlig byvandring genom Vika den 19 maj 2016.

Sigge Sahlander guidar.

I lite småkyligt väder gick tjugosju medlemmar i Korsnäs-Vika PRO en byvandring genom Vika den 19 maj 2016. Sigge Sahlander, som bor och även arbetat i Vika som kyrkvaktmästare i många år, guidade kunnigt deltagarna genom Vika kyrkby och berättade om bygden förr och nu.

Sigge inledde med att berätta om gamla gravfält. Han berättade även om ett gammalt hus som tidigare varit färdkrog innan det flyttades till Vika år 1880.

Dellners är en stor koncern som har fem olika enheter. Bland annat gör Dellners Brakes stora bromssystem. Dellners har, förutom i Sverige, även kontor i Kina, Indien, Canada och USA. De har fullt jobb i tre år framåt och förhandlar för närvarande om en order som kan innebära jobb i ytterligare tre år. Vid Dellner Couplers som gör automatiska järnvägskopplingar arbetar ca 150 personer. Koncernen i stort har ca 550 personer anställda och fjorton försäljningskontor.

Vi promenerade förbi en gammal byggnad som kallas Drängsarvet. Det var en av de äldsta boplatserna i Vika. I ett av uthusen startade det företag som idag är Dellners. Från att vid starten ha varit en cykelverkstad i Vika är det nu en världskoncern.

Sjöbergs fiskredskapsfabrik är numera nedlagd men hade som mest 60 anställda. 15 personer arbetade på fabriken. De övriga hade hemarbete. Som mest tillverkades 40.000 kräftburar per år.

Petterssons bageri har funnits i Vika och Sigge berättade att förr i tiden kunde man köpa goda limpor där för 75 öre styck.

Ett stopp gjordes vid Nybergska huset. Det är byggt år 1729 och är ett av Vikas äldsta bostadshus. Vi gick även förbi den gamla folkskolan som nu rustats upp och bebos.

Det sista stoppet gjordes vid Vika kyrka. I vapenhuset finns en gammal träskulptur av S:t Göran och draken som är mycket värdefull. Första kyrkan i Vika byggdes i början av 1100-talet. Den brann ner. Sedan uppfördes en liten stenkyrka. Sakristian från denna är fortfarande kvar. 15 februari 1469 invigdes nuvarande kyrka som för närvarande genomgår en fönsterrenovering.

Det var en trevlig och informativ vandring som avslutades med medhavt kaffe i trädgården utanför församlingshemmet. Även solen tittade fram vid fikastunden.

Sigge avtackades för den fina guidningen med blommor från föreningen.