Förening Korsnäs-Vika PRO

Hosjövandring 16 maj 2013

Under ledning av Mats Brodin och Sten Fagerlund som är medlemmar i Korsnäsbygdens Historiska Forskargrupp ordnade PRO Korsnäs-Vika en byvandring genom Hosjö den 16 maj.

Sten och Mats i förgrunden.

Vandringen började vid Näs skola och i ett strålande vackert väder gick vandringen sedan vidare genom byn.

Första stoppet var vid Näs och likboden där som fortfarande finns kvar.

Vi fortsatte mot Carlsfors. På sjösidan fanns fyra kaserner som innehöll bostader för de som arbetade åt Kopparfors. De är rivna sedan länge och Cederroth har nu sin fabrik där. På andra sidan vägen finns fortfarande tre huslängor kvar som nu ägs av Michal Simsa. Vi gick även en vandring inom hans ägor där Kopparfors brandstation ”Spruthuset” tidigare låg.

Vi fick veta var Näs och Carlsfors sågverk legat. Då de var i bruk gick det stickspår från järnvägen till sågverken och det var väldigt mycket folk som arbetade inom sågverken.

Vi fortsatte mot Masugnen där det tidigare funnits ett järnverk. Det togs i bruk 1863 och hade som mest 170 anställda. I det hus som nu kallas Norgehemmet var det tidigare café och frisersalong och Sjövillan var disponentbostad. På Masugnen fanns också tre kaserner och en telegraf och affär.

Vandringen avslutades med fika på Strömgården som är Korsnäsbygdens Historiska Forskargrupps lokal. Där visade Bengt Hedlund ett bildspel. Vi fick bland annat se bilder på Näs och Carlsfors sågverk, Kopparfors kontor, Apelsbacken, Mjölnargårdarna och Korsnäs station mm.

Det var en väldigt trevlig och intressant eftermiddag där vi fick veta mycket om bygden i gamla tider. Mats och Sten var utmärkta guider och varvade informationen med många roliga historier som lockade till glada skratt. Det var ett mycket nöjt gäng PRO-are som lämnade Strömgården efter avslutad vandring.