Förening Korsnäs-Vika PRO

Knivavandring 26 maj 2015

Drygt tjugo personer från Korsnäs-Vika PRO deltog i en trevlig byvandring genom Kniva under ledning av Gunilla Bohlin och Agneta Jansson.

Byvandring i Kniva.

Drygt 20 medlemmar från Korsnäs-Vika PRO deltog i en byvandring genom Kniva den 26 maj 2015. Gunilla Bohlin och Agneta Jansson var kunniga guider.

Promenaden började vid Bystugan vilken byggdes redan år 1860. Då användes byggnaden som små- och folkskola. 1938 slogs skolan igen. Byggnadsföreningen Stjärnan köpte huset 1949. Nu är det pensionärsbingo där ibland och dagbarnvårdarna i byn har verksamhet där några dagar i veckan. Bagarstugan, som ligger bredvid bystugan, byggdes i början av 1900-talet. I den hade eleverna undervisning i slöjd.

Promenaden gick genom den nyaste delen av Kniva med stopp längs vägen. Tidigare fanns det två affärer i byn men den sista affären slog igen 1969.

Enligt en husförhörslängd från 1890 var då ca 800 personer bosatta i Kniva. Ett 50-tal av dessa ägde hus och mark. Numera finns ingen brukande bonde i Kniva men marken arrenderas ut. Nu bor ca 300 personer i byn.

Vi passerade förbi gamla bönhuset och fick veta att huset byggdes av en timmerman som höll bönemöten där.

Bergsmansleden som går till Stiernhielmsstenen är biologiskt intressant. Där finns många ovanliga växter.

Det finns också rester efter hyttor sedan medeltiden. Malm skeppades hit till ån. Gamla tegelbruket låg i Kniva och det har tidigare även funnits en kvarn där.

Deltagarna fick en mycket trevlig och informativ promenad genom byn tack vare de kunniga guiderna. Promenaden avslutades med att Gunilla Bohlin bjöd på fika i trädgården vid den fina gamla bergsmansgården i Ragvaldsberg där hon är bosatt.

De kunniga guiderna, Gunilla Bohlin på trappan till sitt hus och Agneta Jansson nedanför.