Förening Korsnäs-Vika PRO

Hosjöholmenvandring 22 maj 2014

Torsten Bodin ledde en byvandring genom Hosjöholmen och berättade om gamla tider.

Mats Brodin och Torsten Bodin.

Korsnäs-Vika PRO arrangerade en byvandring i Hosjöholmen den 22 maj 2014. Trettiotre personer deltog och Torsten Bodin var en kunnig guide som ledde vandringen. Han fick även hjälp med berättandet av andra personer som deltog i vandringen.

Hosjöholmen är en gammal by som tillkom under 1200-1300-talet. Från början var det en jordbruksbygd. Sedan fraktades malm från Falu gruva till Hosjöholmen och man höll på med kopparhantering. Det fanns sju hyttor i Hosjöholmen. Första hyttan är dokumenterad år 1357 men tillkom troligen tidigare. Där finns fortfarande kvar rester efter hyttverksamhet från 1500-talet.

När Gävlevägen byggdes hämtades slagg från Hosjöholmen till fyllnadsmassa. Numera är det enligt fornminneslagen inte tillåtet att frakta bort slagg. Det har funnit en tvättstuga vid slagghögen. Det finns fortfarande en tvättstuga kvar mitt emot nuvarande kanotklubbens lokaler. I deras lokaler fanns tidigare Fredéns snickeri.

Bakom kanotklubbens lokaler är slagghögen bortgrävd. Flygfoton på hur det sett ut tidigare visades.

Den förra bron spolades bort vid vårfloden 1966. Nu finns enbart en gångbro kvar. Det låg tidigare en kvarn nere vid vattnet. Den gamla kvarnen elektrifierades 1880-1890. Det var väldigt tidigt. Korsnäs kraftstation byggdes först år 1909.

Flottning skedde i Sundbornsån och skiljet låg i Hosjön. Källflödet var i Amungen och timret kom därifrån. Det har funnits sju exportsågverk. Det finns fortfarande mycket sjunktimmer kvar i vattendragen.

De som bodde på ena sidan av Sundbornsån hörde till Vika socken och gick i Hosjö skola och de som bodde på den andra sidan hörde till St Kopparbergs socken och fick gå i Korsnäs skola.

Hosjöholmen har en egen bystuga sedan 1920-talet. Den är fortfarande i bruk. Den har tidigare varit en frikyrka, ett så kallat bönhus. På 1600-talet fanns det även en krog i Hosjöholmen. Mötesplatsen i byn var där det nu är ändhållplats för bussarna. Där fanns förut en kiosk.

Det var en intressant vandring där vi fick veta mycket om hur det var förr i tiden. Torsten, som är medlem i Korsnäsbygdens Historiska Forskargrupp och även är uppväxt i Hosjöholmen, har stor kännedom om bygden och delade med sig av sina kunskaper till deltagarna.