Förening Ramsele-Edsele

Johnny Wiktorsson vid sin keyboard

Personer framför träd

Månadsmötet 18 oktober 2018

Ordförande Henry kunde hälsa nära 80 medlemmar välkommen till månadsmötet i oktober. Mötet blev som vanligt en mix av information och underhållning.

”Byta-en-bok”-lådan var framkörd och många passade på att välja må-bra-lektyr eller spännande dito för höstkvällarna.

Lars-Erik Sjödin redogjorde för reglerna rörande bostadstillägg. Om pensionen uppgår till högst 15 000 kr efter skatt ska man söka. Han betonade att bostadstillägg är vår lagliga rätt eftersom det är ett tillägg till pensionen. Det är heller inte krångligt att söka men behöver man hjälp så står vi till tjänst i föreningen.

Skön musikunderhållning fick vi av Johnny Wiktorsson och Sören Möller som båda kommer från Brunflo.

Sångsolisten Sören Möller

Inger Persson berättade om lockande resmål under nästa år, som Dalhalla, Tallinn, Helsingfors, Dalslands kanal och så Ålandskryssning förstås. Dessutom kommer föreningen att planera en dagsresa.

Det är mycket på gång nu: bowling, körsång, handarbetsträffar, inomhusboule, gympa, vattengympa och styrketräning. Utöver redan pågående studiecirklar börjar en grupp fotgängare att träffas till gemensam promenad med eller utan stavar på tisdagar kl 13. Med utgångspunkt från PRO-lokalen blir det vandring lite kors och tvärs på "byn" för att sedan avsluta med fikastund i PRO.

Lars-Erik Sjödin blir cirkelledare för två grupper. I den ena cirkeln ska boulegänget samlas för att lära sig riksförbundets regler. Den andra cirkeln kallas "Med hälsan i behåll". Båda studiecirklarna går av stapeln på tisdagar kl 10 men bouleregler lär vi oss på jämna veckor och således blir det samtal om hälsan på udda veckor.

Med tanke på annalkande vinter påminde Henry om broddar, reflexväst, ficklampa och vinterdäck.

Lottförsäljning under fikapausen Trippelskrapet är populära lotter

Foto: Inger Persson, Kristina Jönsson

Text: Kristina Jönsson