Förening Själevad

Aprils medlemsmöte
Ordförande Nils-Erik Forsman hälsade ett 135-tal medlemmar, Robin Hörnkvist och Maria Meidell välkommen. Robin sålde biljetter till årets Äldregala.
Efter fikat med kaffe och smörgås, så fick vi en fantastisk presentation av Maria Meidell och hon berättade ”Om hur det är att bli gammal”. Hon började med att reda ut om man är ”Sjuk….eller bara gammal”. Hon redogjorde vad Folkhälsorapporten för 2023 visade. Kvinnor lever i snitt tre år längre än män. Sedan 1987 har livslängden ökat för både kvinnor och män.
En skyddsfaktor är ”fingermodellen”.

• Kosten
  • Fysisk aktivitet
  • Hjärngymnastik
  • Sociala aktiviteter
  • Håll koll på dina värden.

Förändrade behov och vanor är att vi behöver mer protein från 65 år, extra D-vitamin från 75 år och viktigt är också att komma ihåg att dricka 1,5-2 liter varje dag, även om vi inte är törstiga.
Nils-Erik berättade om Pro-vetartävlingen den 29 april på Gnistan i Gullänget. Våra tre deltagare är Lena Sjölander-Green, Inez Burholm och Kjell Nordström. Det blir en Trivselträff på Själevads Hembygdsgård den 28 maj tillsammans med Ö-vik och Domsjö Proföreningar.
Boulen och vandringarna startar så fort att det torkat upp och det är möjligt att genomföra, information kommer när det är dags.
Nils-Erik tackade Maria och kökspersonalen och informerade att nästa möte blir den 21 maj och då kommer Klas Norberg och underhåller. Vi får även besök av en avgiftshandläggare från Ö-viks kommun.

Maria Meidell

Mars medlemsmöte
Ordförande Nils-Erik Forsman hälsade ett 90-tal medlemmar och dagens underhållare Anders Hägg från ABF välkommen. Han började med att presentera sej, vad han jobbar med och hur han kommit hit till Örnsköldsvik, där han känner sej hemma. Han är också en trubadur, så vi fick en härlig underhållning. Han spelade och sjöng med en blandad underhållning och avslutade med ”Du är de finaste jag vet” och han tolkade även Totta Näslunds ”En clown i mina kläder”.
Anders berättade om de kurser som är aktuella i ABF och en kurs som har blivit aktuell är den Digitala klyftan och vi har fått två ledare till den, Jan Svedberg och Christer Sjöblom. De ska börja med att ge undervisning om hur de olika telefonerna fungerar. Det finns även en kurs, att spela Ukulele och de lånar ut instrumenten på ABF.
Efter fikat med kaffe och smörgås, tog Eleonore vid och körde en bensträckare som alla deltog i. Hon berättade att gympan slutar för våren den 25 mars och det blir sedan gympa ute på Själevads Hembygdsgård med början i augusti. Information kommer på hemsidan.
Nils-Erik startade mötet med att informera att vi har fått två nya medlemmar Annelie Lindström och Helena Danielsson. P ro-vetarna på Gnistan, som vi ska deltaga med ett lag. Musik quiz i Pingstkyrkan Överhörnäs den 27 mars. Nästa möte blir den 16 april och då kommer Maria Meidell och berättar om hur det är att blir gammal. Robin Hörnkvist kommer och säljer biljetter till Äldregalan.
Lena Sjölander berättade om övriga kurser som finns möjliga, bland annat släktforskning och hon vädjade om att fylla i den blankett som ligger på borden, om våra önskemål.
Ulla-Britt Jonsson berättade om Hemliga resan i juni, och det går att anmäla sej efter mötet.
Nils-Erik tackade personalen i köket och alla som deltagit i mötet och förklarade mötet avslutat.

Eleonore och Ulla-Britt deltog i Hälsodagen som Ångermanlands distrikt anordnat på Österåsens Hälsohem den 20 mars. Det blev en innehållsrik dag med hur vi ska träna för att undvika artros, som är mycket vanligt för pensionärer. Vi fick testa bra gympaövningar.
Vi fick även information om vilken mat som är nyttig och vad vi helst inte ska äta. Efter en härlig vegetarisk lunch, blev det en stunds Yoga, innan vi avslutade dagen.

Anders Hägg sjunger för oss.
Bild från gympan på Österåsen

Referat från årsmötet 2024

Ordförande Nils-Erik Forsman hälsade ett 110-tal medlemmar, Zandra Zinner och Marie Hörnell välkommen till årsmötet den 20 februari. Mötet startade med att Zandra sjöng ”Du är för alltid en del av mej” av Lars Berghagen. Marie Hörnell kompande på pianot. Sedan blev det parentation för de tolv medlemmar som avlidit under året. Zandra läste upp namnen och Lena Sjölander Green tände ett ljus för var och en.
Årsmötets förhandlingar med redovisning av ekonomin och valen togs vid. Som sittande årsmötesordförande valdes Nina Moberg och sekreterare Eleonore Nordin.
Kurt Wikner läste upp namnen på de olika posterna som blev valda och Nils-Erik tackade de avgående med blommor.
Vi är nu över 400 medlemmar och det ska firas i höst med en fest på Bruks. Det blir en fest med gemenskap, mat och dans. Själevad är en förening med många aktiviteter som resor, studiecirklar, musik quiz, promenader, gympa, boule, bridge, trivselcafé och medlemsmöten varje månad. Det blir även en fest för 80-90 åringar i oktober.
Vi blev bjudna på kaffe och semla som smakade utmärkt efter årsmötes-förhandlingarna. Det blev information av de aktiviteter som är aktuella. Musik quiz, gympa, bokcirkel, bridge, yoga och en kurs ”Sköt dej själv” som blir en heldag på Gnistan. De flesta aktiviteter/kurser är i samarbete med ABF.
Efter lottdragning, tackade Nils-Erik alla som kommit till årsmötet och de som fixat kaffe och goda semlor. Han hälsade alla välkommen till nästa möte i mars och då kommer Anders Hägg från ABF med information om studiecirklar och underhållning.

De som vill läsa protokollet från årsmötet, så finns det i mötes pärmen på mötena i Församlingshemmet i Själevad.

Nils-Erik hälsar välkommen
Eleonore sekreterare, Nina ordförande
Lena tänder ljusen för de avlidna
Chris O´Berg underhåller