Förening Grundsunda

Novembermötet

Husum Line Dance

Medlemsmöte på Husumgården 2023-11-30

Ordförande Åke Sundberg hälsade alla välkomna, cirka 60 medlemmar hade mött upp. Mötet inleddes av med föredrag av kommunpolis angående brott mot äldre

Åke hälsade kommunpolis Rickard Hagström välkommen att berätta om bedrägerier och brott mot äldre och vad man kan göra för att skydda sig. I Sverige anmäldes förra året 211 686 bedrägeribrott, varav i nästan hälften av fallen var den utsatte i ålder av 65 år och äldre. Ibland ringer man upp och låtsas vara en släkting i tillfällig knipa och lurar på så vis till sig pengar. Man kan urskilja tre olika situationer, som illustrerades med korta exempelfilmer, där man kan bli drabbad av brott:

• I hemmet; personer ringer på dörren och säger sig representera något bolag eller kommunen och vill komma in och inspektera något i lägenheten. Väl inne, uppehåller någon innehavaren och en annan letar värdesaker att stjäla. Skyddet är att inte släppa in okända som inte legitimerar sig, och inte har ett ärende som anmälts i förväg! Erfarenheten säger att den typen av brottslingar mycket sällan är våldsamma, så att avvisa dem fungerar. Polisanmäl och meddela grannar och anhöriga.
  • I telefonen, och på nätet; någon kan ringa och utge sig vara från bank eller företag, uppger att du har ett problem som kan lösas av dem enkelt om du bara öppnar Bank-ID och signerar med kod. Skyddet är att inte göra som de ber, banker ringer aldrig upp och vill att du loggar in, öppna aldrig Bank-ID på någons uppmaning! Lägg på luren om du misstänker att något inte stämmer.
  • I offentlig miljö; någon kan se dig knappa in kortkod i butiken och sedan stjäla din börs på gatan, ofta av en medhjälpare. Skyddet är att dölja koden på kortläsaren, samt att förvara plånbok och telefon i innerficka eller annan säker plats, lämna inte handväska eller telefon åtkomlig för andra, t.ex. i kundvagnen i butiken.

Rickard konstaterade att de kriminella är mycket rörliga, vilket gör att brottsligheten sprider sig över landet, uppfinningsrikedomen är stor. Polisanmäl alltid om du har blivit utsatt för bedrägeriförsök!

Underhållning/ Kaffe

Efter att kaffe med smörgås serverats kunde dagens begivenhet, Husum Line Dance, för dagen åtta dansare under ledning av Astrid Sjöström, ta över golvet. Astrid berättade lite om historiken runt line dance och hur Husum Line Dance utvecklats sedan starten 1998. Från början var line dance helt westerninfluerad med klädsel, hattar och cowboyboots och ganska styrt hur danserna utfördes. Modern line dance är betydligt friare i formerna och behöver inte vara till countrymusik, men är ändå koreograferade att passa att dansa i grupp. Gruppen demonstrerade olika former av line dance, som basic, kontradans, ringdans.

Astrid lockade upp några ur publiken att prova på i en nybörjarvänlig dans, efter några tafatta försök så kunde man till slut öka tempot med snabbare låtar och genomföra alla turerna med hyfsat bra resultat!

Husum Line Dance tränar i IOGT-lokalen och välkomnar nybörjare att delta, det är roligt att röra sig till musik, samt är lagom motion. Line dance passar alla åldrar!

Den traditionella Födelsedagsuppvaktningen gjordes i pausen och Födelsedagsfirare under november uppvaktades med en lott.

Rapporter

Lokalt, Samorganisation och Distrikt!

Föreningen har fastställt budget för 2024, en bedömd ökning av kostnader på ca 10 %. Den 5/12 är inbokat en träff med Folkets Hus-föreningen, framtida hyresavtal ska ses över.
Åke informerade om lokalföreningen i Björna som har svårt att få till en styrelse, förre kassören hade överlämnat kassa och bokföring till banken så föreningen har inte tillgång till sina medel just nu.
På riksnivå kommer en kampanj för behållande av kontanter i handeln.
Informationsträffen den 7/11 för intresserade nyblivna 65-åringar gav bra utfall. 5 nya medlemmar har registrerats.

Resor, Lotteri
Resor, Anne-Marie Holmberg hade bussresor till Mitt-Sverigerevyn i Härnösand, den 6:e och 13:e januari, vid intresse kontakta Anne-Marie.

Gunder och Kjell-Ove förrättade dragning på lotteriet, med många fina priser

Kommande möten; Julfest med förtäring den 15/12 i Husumgården kl. 17.00, biljetter 250 kr/pers., anmälan till Anders Johansson 073-0895687 senast 6/12. Vanligt medlemsmöte den 24/1 2024.

Ordföranden Åke Sundberg tackade alla närvarande, gästerna Rickard Hagström och Husum Line Dance, skrivtolkar, köket, lotteriansvariga, för en trevlig eftermiddag och avslutade därmed mötet.