Förening Grundsunda

70-årsjubileet

Åke S och Margareta B

PRO-Grundsunda firade sitt jubileum den 21/4 2023

Ungefär 100 medlemmar firade att PRO Grundsunda fyller 70 år sedan bildandet den 10 maj 1953, med en jubileumsmiddag i Husumgården. Kvällen inleddes vid 17-tiden med mingel och ett glas bubbel i gårdens galleri. Ordförande Åke Sundberg hälsade välkomna, presenterade programmet för kvällen och bjöd till bords.

När alla kommit på plats utbringades en välkomstskål varefter Margareta Bodin ledde en allsång med egen text tillägnad kvällens jubileum. Ordförande Åke hälsade också särskilt välkomna de 18 medlemmar var särskilt inbjudna som hedersgäster, samt underhållarna, duon KaLas (Karin och Lars) som engagerats att hålla festhumöret uppe med sång och musik.

honnörsbordet

De inbjudna hedersgästerna uppvaktades och tackades för goda och mångåriga insatser i styrelse och andra funktionärsposter med blomma och diplom, sju av dessa tilldelades även PRO:s förtjänsttecken.

Därefter kunde deltagarna njuta av en förnämligt god trerätters middag som kökskommittén lagat, avslutat med kaffe och hembakt god kaka. Mellanrummen mellan rätterna fylldes på ett förtjänstfullt sätt av KaLas med gamla och nyare ”godingar” varvat med historier på frodigt Domsjömål.

födelsedagsbarn och styrelse

En liten jubileumsskrift som Ulf och Hans-Olov ordnat, med en sammanfattning över de gångna 70 åren fanns också tillgänglig, där man bland annat föreningen varit med om, kunde se att sedan de första 31 medlemmarna startade har under åren medlemstalet varit mer än tiodubblat, till att vara 254 under förra verksamhetsåret.

Som vanligt på medlemsträffarna uppvaktades månadens födelsedagsbarn med en liten present. Likaså hade ett antal lotter sålts under kvällen där Kjell-Ove och Gunder förrättade dragning av det dignande vinstbordet.

KaLas

Vid 20:30-tiden kunde Åke avrunda kvällen med att tacka deltagare, hedersgäster och underhållarna KaLas, och särskilt den beundransvärda kökskommittén som jobbat hårt med att duka för, och under kvällen servera, en hemlagad middag för över hundratalet gäster.

Medlemmar som uppvaktades med:
Diplom + PRO:s förtjänsttecken (brosch):
Märta Östman, Mats Östman, Birgitta Gimbergsson, Per Grundström,
Ann-Britt Grundström, Lars-Anders Nordin, Åke Sundberg.

Diplom: Åldy Sjöström, Margaretha Bodin, Anna Ängerud, Margareta Grundberg, Ingvor Tallroth, Hans-Olov Johansson, Ingegerd Lindström, Sonja Sundberg, Anne-Marie Holmberg, Marianne Häggström, Elisabeth Backlund.

Text & Foto
Anders Johansson