Så organiserar ni Digifika

Hur får ni till ett Digifika rent praktiskt? Var ska ni vara? Hur ofta ska det ske? Hur ska ni finansiera det? Här hittar ni tips och idéer.

En tavla med åtta post-it-lappar. En hand sätter upp den nionde.

Var ska ni vara?

Att hitta en lokal som fungerar är viktigt. Det ska vara lätt att ta sig dit, och lokalen ska vara tillgänglig. Så att ingen blir utestängd.

Finns det kommunala träffpunkter eller mötesplatser där ni kan vara? Ni kanske kan få vara där utan kostnad?

Se till att det finns möjligheter att brygga kaffe och koka tevatten.

Det är bra om det finns en stor bildskärm så att alla kan titta tillsammans. Och undersök om det finns förvaringsmöjligheter för ert material.

När ska ni ses?

Det bästa är att först bestämma hur ofta ni vill ses. Sätt ett intervall. Till exempel en viss dag och tid varje vecka. Eller var fjortonde dag.

Bestäm också hur länge Digifikat ska pågå. Två timmar brukar vara lagom.

Vilka ska leda?

Behöver man vara expert på digitala produkter och tjänster för att leda Digifikat?

Svaret är nej!

Det viktiga är att ni som leder är intresserade och engagerade. Ofta kan deltagarna hjälpa varandra. Det är bra att vara två som leder Digifikat tillsammans. Men det går givetvis bra att vara fler.

Om kommunen har en digital fixare, eller en digital coach, då är det perfekt om hon eller han bjuds in att vara med. Fixaren eller coachen kan svara på frågor och hjälpa till med akuta problem. Eller vara ett stöd för er som leder och dessutom hjälpa till med svårare frågor.

Obs! För medlemmar i PRO finns även möjligheten att kontakta PRO:s IT-support.

Gratis datasupport för PRO:s medlemmar Öppnas i nytt fönster.

Tänk på…

Att ni inte behöver tänka stort. Börja gärna i liten skala med några deltagare. Det tar ofta lite tid innan informationen sprids.