Vi stödjer inte din webbläsare!

Vi rekommenderar att du uppgraderar din webbläsare för en bättre upplevelse.

Pedagogiskt upplägg

Vi är alla olika. Vi har olika bakgrund, erfarenheter och kunskaper. Här är några saker ni kan tänka på i mötet med deltagarna.

Tre män som tittar på mobiltelefoner och diskuterar

Utgå från deltagarnas intressen

Vad tycker deltagarna om att göra? Om någon är intresserad av att plocka svamp, kanske ni kan undersöka vad som finns på internet om svamp? Finns det bra appar för svampplockning?

Vad kan man göra med en telefon?

En telefon kan användas till många olika saker. Kan ni tillsammans komma på olika funktioner och användningsområden? Att tänka tillsammans gör att alla utökar sin kunskap.

Vad betyder alla ord?

Digitala produkter och tjänster har ett eget språk. Vad betyder till exempel "meny", "app" eller "navigation"? Ett förslag är att undersöka orden tillsammans.

Använd gärna liknelser

För den som aldrig har använt internet kan det vara svårt att förstå vad det är. Använd gärna liknelser och metaforer. Det gäller att relatera till erfarenheter som deltagarna redan har. Kan internet till exempel liknas vid en pressbyrå? Är Google en frågemaskin?

Hjälps åt att lösa problem

Om det har blivit fel - be personen att återskapa och visa hur och när det gick fel. Se om ni kan komma på det rätta sättet. Många tjänster är onödigt krångliga. Tillsammans är det lättare att lösa uppgiften.

Våga prova

Många tycker att det är obehagligt att prova sig fram. Eller att starta om och försöka igen när något har gått snett. När vi är flera så blir det lättare. Och vi lär oss genom att prova.