Äldre man blir utsatt för bedrägeri

Foto: Mostphotos

Kategorier:
Publicerad:

Krav för att få stopp på bedrägerierna

Genom skoningslösa bedrägerimetoder mot pensionärer skaffar sig de kriminella gängen miljontals kronor varje månad. Pengar som går till vapen, droger och rakt ner i fickorna på de gängkriminella. Tusentals vilseledda pensionärer står maktlösa och utan rätten på sin sida.

Politiker, Polisen och bankerna hävdar att det finns mycket man kan göra själv för att skydda sig mot bedrägerier. Och visst kan man det. Men i slutändan är vi ändå maktlösa när bedragaren lyckas vilseleda oss att de ska hjälpa till. I de bästa av världar lägger den utsatta på luren i örat på bedragaren.

Men alltför ofta blir vi grundlurade. Då måste det finnas skyddsnät. Från PRO:s sida gör vi vårt bästa för att utbilda och informera våra medlemmar, men det är politiken och rättsväsendet, Polisen och bankerna som främst bör ta ansvar för att telefonbedrägerierna upphör.

Krav på politiken

Stoppa finansieringen av gängkriminaliteten — Se och förstå kopplingen mellan telefonbedrägerierna och gängkriminaliteten. Det behövs lagstiftning som skapar förutsättningar att kunna stoppa bedrägerier och som står på äldres sida.

Utkräv ansvar från bankerna — Se till att bankerna tvingas stoppa bedrägerierna genom säkrare tjänster. Bankerna är de enda som kan stoppa de kriminella gängens stora ”kassako”, det vill säga bedrägerier mot äldre.

Ge resurser och verktyg till Polisen — Ge Polisen möjligheter att stoppa bedrägerierna. Både ekonomiskt och med lagstiftning om så krävs.

Krav på Polisen

Prioritera bedrägerierna mot äldre — Snabba upp processen runt utredningarna för att kunna lagföra dem som utför dessa bedrägerier. Det krävs nya sätt att arbeta. Den vanliga hanteringen är alldeles för ineffektiv och långsam.

Samarbeta med bankerna — Samarbeta med bankerna för att deras tjänster ska bli säkrare. Hjälp bankerna hitta lösningar på vad som måste göras för att bedrägerierna ska bli omöjliga att genomföra. Bankerna är de enda som kan göra något åt detta.

Informera äldre om hur man skyddar sig — Sprid information till äldre om hur man skyddar sig mot bedragarna. Avsätt resurser för verksamheten och samarbeta med pensionärsföreningar i hela landet.

Krav på bankerna

Ta fullt ansvar för våra pengar — Bankerna måste ta fullt ansvar för att skydda våra besparingar! Det gör de inte idag. Betala tillbaka de besparingar som äldre personer har förlorat genom bedrägerier, både i framtiden och retroaktivt.

Inför hängslen och livrem — Bankerna måste se till att bedrägerier mot äldre är omöjliga att genomföra. Idag har bankerna alldeles för osäkra tjänster. Bankerna borde ha infört spärrar redan för flera år sen då bedrägerierna mot äldre eskalerade. Ta fram möjligheter till fler inställningar gällande egna konton och olika digitala betalningstjänster som till exempel Swish. Vi vill ha en spärr för överföringar till icke godkända konton och en automatisk fördröjning av överföringar där du själv kan välja antal dagar.

Hjälp konsumenterna att skydda sig — Bankerna måste berätta för kunderna om möjligheterna att skydda sig på olika sätt och hjälpa till rent praktiskt. Inställningarna ska kunna göras på bankkontoret eller online – även hjälpen ska tillhandahållas på båda sätten.

Läs mer om hur du kan skydda dig mot telefonbedrägerier här.

Text: PRO