Vi rekommenderar att du uppgraderar din webbläsare för en bättre upplevelse.
I veckan skickar Polisen ut vykort med tips på hur man kan skydda sig mot telefonbedrägerier. Huvudbudskapet lyder ”Lägg på luren”, ”Logga inte in” och ”Lita inte på den som ringer”. Det finns dock inga tillförlitliga skyddsnät när det gäller bedrägerier mot äldre. Vi är helt utlämnade till vår egen kunskap och våra egna skyddsåtgärder.
Men visst finns det några saker man kan göra. Eller kanske be någon om hjälp med. Här följer några tips på vad du kan göra på egen hand eller i föreningen för att skydda dig mot telefonbedrägerier.
Utbildningen kan genomföras i PRO-föreningen, bostadsrättsföreningen eller i andra sammanhang. Mötespaketet är öppet för alla att använda. Ju mer vi pratar om bedrägerier och delar erfarenheter – desto lättare att stoppa bedragarna. Här hittar du utbildningen. Länk till annan webbplats.
Tidningen skriver ofta om bedrägerier både i papperstidningen och på nätet. Här kan du läsa medlemstidningen PROpensionären på nätet. Länk till annan webbplats.
Boken Bara bluff - din överlevnadsguide i en värld där bedragarna blir fler och fler är skriven av Görel Kristina Näslund och Sofia Ardelius och finns i PRO:s webbutik för 20 kr styck. Den är full av tips och tankeställare. Varför inte starta en bokcirkel med dina vänner? Beställ boken här. Länk till annan webbplats.
Det finns inställningar du själv kan göra i telefonen för att blockera okända nummer.
Det går att ta bort sina uppgifter på sajter som Hitta, Eniro och Ratsit. Men du måste göra det för varje enskild sida.
NIX-Telefon är ett svenskt register där konsumenter kan spärra sina telefonnummer mot oönskade telefonsamtal i försäljnings-, marknadsförings- och insamlingssyfte. Läs mer om NIX här. Länk till annan webbplats.
Hemligt telefonnummer löser naturligtvis inte allt. Men eftersom många är oroliga över att bli lurade kan det kanske lugna. Inställningar kan göras i telefon eller via kontakt med teleoperatören.
Om du misstänker att du har blivit utsatt för ett bedrägeri ska du kontakta din bank direkt. Ring även 114 14 för att göra en polisanmälan. Ring bara 112 vid akuta ärenden. Ta stöd av någon i din närhet och berätta om det du blivit utsatt för.
För att få stöd och hjälp runt ett bedrägeri eller med kontakter med bank eller Allmänna reklamationsnämnden kan du ringa PRO:s egen konsumentrådgivning.
Läs mer om konsumentrådgivningen här. Länk till annan webbplats.
Många människor råkar ut för bedragare som ringer och låtsas vara från banken. Bankerna har tidigare ofta låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva, men efter en vägledande dom från Högsta domstolen har många drabbade nu goda möjligheter att få tillbaka sina pengar. Konsumentverket genomför ett webbinarium den 1 mars för dem som har drabbats av bankbedrägeri eller anhöriga som vill hjälpa till.
Konsumentverkets experter berättar steg för steg hur man gör när man kontaktar banken. Som deltagare har du möjlighet att ställa frågor i en chat. Webbinariet är kostnadsfritt och har ett begränsat antal deltagare, men går att ta del av i efterhand på Hallå konsuments webbplats.
Läs mer och anmäl dig till webbinariet här. Länk till annan webbplats.
Text: PRO