Förening Ösmo

Vårtallrik 15 maj kl. 14.00 i vår lokal

Medlemsträff ”Vårtallrik med smaker från havet”

Till denna träff hade Inge Tyllman och Bosse Larsson bjudits in att spela. De började att köra några låtar medan medlemmarna hittade sin plats i lokalen.

- Eva Anderson välkomnade 35 medlemmar till medlemsträffen Vårtallrik 15 maj. Vi började mötet med ett fyllnadsval, ersättare på 1 år till styrelsen i enlighet med kallelse i NP 12e april, Facebook och Hemsidan.
-Fyllnadsvalet gällde ersättare på 1 år, styrelsen behövde förstärkas med representant
för resor. Styrelsens förslag var Barbro Jonsson och Anna-Lena Andersson, vilka ingår
i Resegruppen. Medlemmarna godkände förslaget.
Övrig allmän information
Eva fortsatte med att kort informera om aktualiteter och kommande möten.
-Vi har länge behövt förvaringsskåp till toaletten för städsaker. Eva frågade om någon
har kontakter som ev. kan tänkas ha ett städskåp över, H180,B60,D60, att höra av sig.
- Den 31 maj kl 13 har vi tipspromenad vid Nyblevägen 19-21 och korv med bröd. Alla är
hjärtligt välkomna. Om man inte vill gå skogsrundan på elljusslingan går det bra att
svara på frågorna vid sittande bord. Det går bra att köra elmoped på slingan.
-Påminnelse att den 13-14 juli serverar PRO våfflor i Sockenstugan kl 12-16. Arbete i
två skift, kl 11.30-14.00 och 14.00-16.50. Priser: kaffe och våffla 40 kr, saft och våffla
30 kr, extra våffla 20 kr. Clerwall spelar på lördagen och Inge/Bosse spelar på
söndagen.
- Nästa medlemsträff är den 28 aug.
-Hemtjänst: ett möte önskades med någon från kommunen som förklarar kommunens hemtjänst och omröstningen i juni för och emot. Det är inte möjligt före valet 9 juni att ta tag i ärendet men i augusti bör vi följa upp detta, hur röstningen gick, vad som gäller
nu, bjuda in någon från kommunen.
- Barbro Jonsson tog över och informerade om bokade resor under 2024.
Sammanställning av resor:
o 4 aug-7 aug till Värmland 4 dagar för 15 pers. Det finns 4 platser kvar. Anmälan till
Barbro Jonsson.
-15 aug dagsresa med buss till Säter i Dalarna med PRO distriktet, kulturfestival. 15
patser är bokade för PRO Ösmo, anmälan görs till Barbro.
- 19 aug hemlig resa, anmälan till Solveig Lundstedt senast 20 juli, PRO Nhn.
-1 dec Adventskonsert i Blå Hallen
-9-10 dec julbordsresa

• ABF Södertörn har utsett Gunnel Svennberg till Årets folkbildare 2024. Gunnel betonade att priset är till hela PRO Ösmo för den sammanhållning och glädje vi har inom föreningen.

Kerstin Modin stod för dukningen inspirerad av dagens tema. På bordsdukar i mörkt havsblå färg med servetter i samma färgton vikta som segel, som sticker upp ur vattnet, hade hon placerat glas som gnistrande vatten kompletterat med vita kaffeservisen som vitt vågskum. Smakfullt!

Landgång serverades med smaker från havet. Sten och Kerstin Tinggren hade gjort dekorationen med hemlagade pålägg. Sten presenterade vad som låg på brödet: sill, senapsgravad strömming, lax både varmrökt och gravad, egengjord inläggning av vannameiräkor, skagenröra, romsås, sjögräs, brieost med fikonmarmelad mm. Efter denna supergoda delikatess blev det kaffe/te och rullrån bakade av Kerstin Tinggren. Vilken fest! Köksgruppen denna dag bestod av Kerstin och Sten Tinggren, Rose-Marie Beijer och Liselott Karlsson.

Inge och Bosse spelade så snart det blev en paus. Vera gick runt och sålde skraplotter. Sist på programmet stod dragning av vinster i lotteriet. Eva drog vinstnumren och Kerstin Modin delade ut vinsterna. Eva avslutade med att tacka för idag och önska välkommen åter.

Nästa medlemsträff är den 28 aug.

Foto Benny Gustafson Text Gunnel Svennberg