Förening Ösmo

Medlemsträffen 20 mars i PRO-lokalen

Eva Anderson välkomnade 40 medlemmar till medlemsträffen denna vårdagjämning och började med att berätta att Resegruppen var på besök, Anna-Lena Lundén, Solveig Lundstedt och Ing-Marie Regin från PRO Nynäshamn och Barbro Jonsson och Anna Lena Andersson från PRO Ösmo.

Eva fortsatte med att kort informera om aktualiteter och kommande möten.

-Anmälningslista skickades runt för påskrift för trivselkvällen den 17/4, då Sköjdraget ska underhålla. Det finns plats för 40 personer. Anmälan är bindande.

-Traditionen att servera våfflor i Sockenstugan äger i år rum den 13 och 14 juli. Alla är välkomna.

-Facebook har startats med Birgitta Gustavsson och Benny Gustafson som ansvariga att publicera inlägg. Dennis Skoogh är fortsatt ansvarig för hemsidan

Därefter lämnade hon över ordet till fotterapeut Åsa Axelsson från ”Skärgårdsfötter”, som fortsatte med att presentera sig och berätta om fothygien och vård av fötterna. Åsa nämnde att hon har arbetat under fem år som fotterapeut. Dessutom är hon farmor till fyra barnbarn. Hon är diplomerad medicinsk fotterapeut. Hon tycker det är viktigt att vara förbundsanslutning eftersom hos Sveriges Fotterapeuter har alla medlemmar en gedigen utbildning och är godkända enligt Socialstyrelsens riktlinjer för medicinsk fotvård. En behandlingsskadeförsäkring ingår om man skulle drabbas av en skada under behandling eller till följd av behandlingen.

Hon beskrev fotens uppbyggnad och visade diabilder. Medicinsk fotvård finns för den person som har känsliga fötter exempelvis på grund av sjukdomar som diabetes, reumatism, olika cirkulations-rubbningar och psoriasis. Medicinsk fotvård kan endast erhållas efter remiss. Den kan erhållas av behandlande läkare, distriktssköterska eller diabetessjuksköterska exempelvis hos vårdcentralen i Ösmo.

Hon talade även om sjukdomar och skador, som kan uppstå på olika sätt och av olika anledning:

hälsprickor på grund av torr hud, nageltrång, nagelsvamp, skor som är för trånga, sparkar in i något eller trampa på något, plattfot, vårtor som är ett virus, reumatism, psoriasis.

Egenvård är viktig och hon gav några tips:

fotbad, torka torrt noga, särskilt mellan tårna, smörj in fötterna varje dag, gör fotgymnastik, exempel med gummiband för stortårna, promenera, skor där allt får plats, använd inlägg om så behövs, ha strumpor som inte sitter åt, håll fötterna varma, smörj på kvällen och ta på varma strumpor, använd inomhusskor.

Åsa tackade för visat intresse och tog därefter fram välsittande strumpor och fotvårdsartiklar, som man kunde köpa. Hon finns på Hammarvägen 16, Muskö.

Sist på programmet stod dragning av vinster i lotteriet. Det var både smått och gott. En honungssked är användbar. Och bläckpennor är alltid försvunna när man som bäst behöver dem. Och så en favorit, kaffe och chokladgodis.

Eva avslutade med att tacka för idag och önska välkommen åter. Nästa medlemsträff är den 17 april

Text och foto: Ulla Laiho

Foto: Benny Gustafson