Förening Ösmo

Trädgårdsspaning Åland 2017-08-25

Klockan 6 på morgonen avgick bussen från Ösmo central. PRO-medlemmarna var som vanligt pigga och ressugna. Turen upp mot Kapellskär gick bra så tidigt på morgonen. Framme går vår chaufför och hämtar våra biljetter och vi får en tur runt på färjeläget och bussen ställer sig i kön för att köra oss ombord. Då kommer en myndig person fram till bussen och talar om, att vi inte får åka med på bussen ombord utan måste passera incheckningen med biljett och ID-kort - nytt efter händelserna i Åbo. Bussen svänger tillbaka igen och vi släpps av och får ta en promenad till båten efter att vi kontrollerats.

På färjan blev det nu en ordentlig frukost i restaurangen. Därefter lite underhållning och musikgissning. Ingen vinst till oss PRO-are. Framme i Mariehamn kunde vi gå på bussen igen nu med åländsk chaufför och guide. Nu börjar resan på Åland. Vi åker igenom Mariehamn och guiden Maria pekar ut kända byggnader och platser och berättar om dem. När vi passerat den ”stora” rondellen svänger vi söderut mot Lemland och vi får hela tiden information om Ålands befolkning och byggnadsstilar. Ålänningarna vill helst bo i ett eget hus. Hon berättar också vilka odlingar vi passerar, stora åkrar med lök och potatis.

Så svänger vi in på en mindre väg och efter det in i skogen på en ännu mindre väg och där vid vattnet låg Senses trädgård. Vi blev väl mottagna av ägarparet, som informerade om idén med deras gård och blomsterträdgård. Sedan gick vi runt och tittade på blommor, buskar och träd. Trots lite småregn var det ingen som klagade. Det var ingen blomförsäljning utan det var bara en visningsträdgård än så länge. Men några odlingstips tar man i alla fall med sig hem.

Tillbaka i bussen igen tog chauffören ibland lite mindre vägar och Maria berättade vilka vatten och gårdar vi passerade. Tiden räckte bra så det blev en resa över bron mellan Lemland och Lomparland och fortsatte till Långnäs färjeläge, där vi vände och åkte tillbaka mot Lemland. Nu åkte vi lite mindre vägar igen bl.a. spökvägen men några spöken träffade vi inte.

Så kom vi fram till det ställe där vi skulle dricka kaffe. Vi stannade vid en gammal skeppargård. Där berättade vår guide om hembygdsföreningen, som drev och bevarade gården och att vi efter kaffet skulle få gå runt i hela huset och titta. Hon berättade också om den svåra brand, som ägt rum bara för några år sedan men också om återuppbyggnaden och alla gåvor man fått till huset. Den här svåra händelsen har svetsat samman bygdens folk och man var helt överens om att Skeppargården skulle bevaras. Nu blev vi serverade kaffe och Ålandspannkaka, jättegott!

Efter rundvandring i huset och i ladugården, där det nu var loppis, slog vi oss ned i bussen igen. Vi styrde tillbaka mot Mariehamn. Nu fick vi se andra delar av staden. Bussen styrdes bl.a. upp på utsiktsberget, förbi ett antal skolor och den stora idrottsparken. Innan det var dags för båtresa hemåt hann vi också med en promenad i solskenet i staden. Bussen tog oss till terminalen och vi sade tack och adjö till de duktiga och trevliga ålänningarna, som guidat oss hela dagen.

Efter en stunds väntan gick vi ombord på färjan igen - direkt upp till middag i restaurangen. Där började de flesta med sill och laxbordet, sedan ny tallrik och köttbordet och till slut glass och annat godis. Några orkade också med ost och kex. Efter allt detta trängdes vi i taxfree för att ha olika sorters godis med hem. Innan Kapellskär tog vi oss ner till bildäck och satte oss i bussen igen. Alla var med och allt gick bra på resan hem. Vi var tillbaka i Ösmo igen klockan 21.00 och alla var nöjda och belåtna.

Aino Allstrin