Förening Ösmo

Fyrkryssning 2017.06-18

Guidad fyrkryssning i skärgården med PRO Ösmo

Vi startade med tåg från Ösmo, kom till Stockholm och tog oss vidare till Slussen och Birkaterminalen. Efter att reseledaren hämtat ut våra biljetter var vi redo att gå ombord på kryssaren Birka, som nyss anlänt till kajen. Efter lite väntan runt om på båten fick vi leta rätt på våra nystädade hytter.

I strålande solsken tog vi oss sedan till däck 10, där vi kunde köpa förfriskningar och beundra vår huvudstad från sjösidan när båten tog sig från staden, ut till Oxdjupet och vidare efter Värmdölandet. Vi blev serverade en utsökt tre rätters middag. Båten svänger norrut och följer Möjaleden och då i sjösalen berättar vår kunnige guide Göran P Sjödin om öarna runt omkring oss, ibland vem som äger dem och vilka verksamheter som funnits på öarna förutom jordbruk och fiske.

Birka följer farleden förbi Morskens fyr, Sandskär och andra öar till vi ser Söderarms fyr. Vi fortsätter en stund till och rundar sedan den speciella fyren Tjärven och fortsätter ut på Ålands Hav.

Fyren Tjärven är inte ett högt torn utan en speciell bunkerlik byggnad på en liten låg kobbe. Nu fortsätter resan mot Mariehamn, där vi lägger till och stannar en halvtimme.

Båtresan går nu söderut, en annan farled från Åland, och vi passerar Korsö, Lågskär och Flötjan. Nu har vi passerat midnatt och många i ressällskapet har krupit till kojs. Båten sover inte utan passerar fyrarna Svenska Björn och Svenska Högarna. När vi är framme vid Huvudskär börjar det strömma till nyvakna passagerare – klockan har bara passerat fem på morgonen. Nu närmar vi oss fyrarna Gustav Dalén och Landsort. Då är vi från Ösmo vakna ordentligt. Vi är ju nästan på hemmaplan. Anders Hedin är den som guidat oss när det gäller alla fyrar och dess historia. Nu närmar vi oss Nynäshamn – först ser vi vattentornet och Heimdalshusen. Sedan ser vi att stan har besök av en kryssare. Raffets cisterner kommer fram och ytorna som är kala är Norvik. Yxlö och Muskö lämnar vi bakom oss och då på Kapellön ser vi Älvsnabbsmonumentet. Monumentet invigdes 1930 till minne av flottans avfärd till det som skulle bli det 30-åriga kriget.

Nu var det dags för brunch. Där kunde alla hitta något att fylla magen med från sill och potatis till kaffe och tårta. Båtresan fortsätter mellan Gålö och Ornö och plötsligt passerar vi Dalarö Skans mycket nära. Skansen uppfördes redan på 1600-talet. På den tiden var den här sjövägen den stora infarten mot Stockholm. Vi fortsätter vår båtresa förbi Dalarö och på andra sidan båten ser vi Ornö och Kymmendö. Den senare ön blev känd under namnet Hemsö efter Strindbergs roman Hemsöborna. Nu går vi vidare och passerar öarna Nämndö och Runmarö och möter många fritidsseglare och andra småbåtar, som säkert undrar hur denna stora kryssare har kommit hit.

Snart rundar vi Vindö och Värmdölandet och är på samma led som vi startade vår utresa på. Vi passerar den lilla ön Mansören, som ägts av den kände seglaren John Carlsson. Kumlet som syns väl på ön är inget sjömärke utan en gravvård, där Glas-Kalle, som han kallades, ligger begravd tillsammans med sin hustru. Enligt gammal seglartradition ska man ta en skål för Glas-Kalle då Mansören passeras.

Nu är vi snart vid Oxdjupet och går förbi Oskar-Fredriksborg och far tillsammans med flera stora och små båtar tillbaka till vår huvudstad. Ett fantastiskt dygn ombord tillsammans med goda vänner. En fantastisk information om öar och fyrar av guiderna Göran P Sjödin och Anders Hedin och tack till Birka och Skärgårdsstiftelsen som tillsammans genomför dessa kryssningar.

Text Aino Allstrin

Foto Birgitta Karlsson resp Wikipedia