Förening Nynäshamn

Julmarknad Lübeck 10 december 2019

Året 2019:s sista PRO-resa gick till julmarknaden i Lübeck.

Vi startade tidig morgon. Efter att ha lämnat 225:ans slingriga väg är traditionen att inta busskaffe vid Nyköpingsbro så gjorde vi nu också. Det blev busskorv till lunch som var uppskattat. Vi fortsatte ner till Hälsingborg och över sundet till Danmark och vid Rödeby tog vi färjan över till Tyskland. Det tog 45 minuter. Drygt 1 timme senare kunde vi checka in på hotell Holiday Inn som låg intill den gamla stadsmuren i Lûbeck. Där serverades också en god middag. Efter en liten kort promenad i området väntade sköna sängar. Nästa dag efter, en riklig och god frukost, for gruppen iväg på en utflykt till Hamburg. Där mötte vår guide Helge upp för en stadsrundtur med bussen, vilket var dagens höjdpunkt. Den här dagen var det ”lite” duggregn. Helge berättade att Hamburg är Tysklands näst största stad. Hamnen i Hamburg var tidigare den största i Europa men kommer nu på 3: je plats, Rotterdam och Antwerpen är i dag större.
Helge berättade att Reeperbahn är en gata i stadsdelen St. Pauli, som har att erbjuda ”Nattklubbar med sexshower. De ligger sida vid sida med musikalteatrar, karaokebarer och intill transvestitklubbar.
Hamburg har fler broar än både Venedig och Amsterdam tillsammans.
Hamburg har också den högsta koncentrationen av euromiljonärer där vi i deras flotta område, tog vi oss fram med bussen på en gång och cykelbana,
Jag passade på att ta ett foto på den färden.

Chauffören som körde stadsrundturen den här dagen var Björn ”Böna” Larsson som tog sig fram med den stora bussen på alla smala prång och gator, så galant som han och Steve alltid gör. Nere vid hamnen som en gång varit de fattigas kvarter, där arbetare bodde men som i dag är ett exklusivt område för de rika. Vid hamnen är det ebb och flod och det är inte alltid säkert att de som bor där tar sig fram till sina parkerade bilar.

En dag när Helge (guiden) med familj var på restaurang här nere vid hamnen så steg vattnet så mycket att de inte tog sig ut därifrån utan fick avvakta att vattnet sjönk undan.

Efter stadsrundturen spenderade vi ett par timmar vid Rådhustorget (”det duggade fortfarande”) och dess julmarknad. En titt in i Rådhuset som stod klart 1897 var sevärd, där inne stod en vacker gran.

Julmarknaden i Hamburg erbjuder ett 80 tal utvalda bås, där smakade vi på varm Glühwein och rostade mandlar, shoppa är också roligt när man är på resa.

Kan varmt rekommendera en utflykt till Hamburg med guidad stadsrundtur.

Nästa dag (12:e december).
Så var det dags för Lübecks Julmarknad på rådhustorget i gamlastan. Det är en av Lübecks höjdpunkter. Julmarknadstraditionen har funnits sedan mitten av 1600-talet. Det var trevligt att promenera över bron och gå in genom den gamla stadsmuren, Där var pyntat och inbjöd till mysig omgivning med granar, julstjärnor, marknadsstånd och dekorationer som bäddats in med ljus och ljuvliga dofter från glûhwein, brända mandlar och kryddiga korvar. Det var som att komma in i en sagovärld. Marsipanens segertåg började i Lübeck och är traditionellt marsipanens huvudstad. Vi besökte självklart marsipanens hus ”Café Niederegger” som var en upplevelse, den var i 3 våningar där hittade man marsipan i världsklass och i alla former. Det fikades och provsmakades av deras godsaker. På övervåningen ligger museet där man kan betrakta de 12 marsipanfigurerna i levande storlek som föreställer personligheter från Lübeck. Sedan handlades det marsipan i alla former med eller utan likörer.

Så blev det en sen siesta på hotellet innan det var dags att gå till rådhuset (Markplatz) och äta avskeds middag med gruppen på rådhuskällaren i gamlastan. Maten var superb, det var en trivsam matsal i källaren, personalen var supertrevliga och smidiga.

Efter en god sömn så packade vi bussen efter frukosten. På hemresan inhandlades lite julgodis vid gränshandeln innan vi svängde upp till båten vid Puttgarden och hem via Danmark.

Soluppgång på morgonen

Tidig eftermiddag är vi åter i Sverige, det blev busskaffe, bensträckare och senare på dagen intog vi middag. Så var den resan över, det går fort när man har trevligt

Text Marianne Hammarfeldt

Resekommittén, Marianne, Inger och Tord tackar alla Pro medlemmar i Nynäsham, Ösmo och Sorunda som har varit med på resorna under den tid som jag varit Reseombud och Gruppledare.
Stort tack till Steve Pettersson som varit allt i allo under 20 år tid
Stort tack till Björn(Böna) Larsson som varit vårt resebolag under många år (ca 20) där alla har känt sig trygga, omhändertagna och träffat nya vänner. Bättre kan det inte bli.

PS ”För att citera”Folkhögskolan i Gysinge Det där resebolaget (Buss & Trafik) ska ni vara rädda om.