Förening Nynäshamn

Österlen 3 oktober 2019

Dag 1
Den 3 – 6:e  oktober startade årets landskapsresa som gick till Österlen.
Vår chaufför Steve rattade oss ner mot Mjölby.
Det började med regn, men solen tittade snart fram och det blev en bensträckare med busskaffe. Färden fortsatte, väl nere i Mjölby
var det dags för lunch, som bestod av busskorv med lämplig dryck till som är populärt. Där slöt Björn (Böna) upp för att avlösa Steve på vår fortsatta färd mot Ystad. Vi fick njuta av höstens vackra färger från bussfönstret.
Sen eftermiddag anlände vi till det fina hotellet Continental de sud och checkade in. Det hanns också med lite egen tid innan middagen, som var utsökt.

Dag 2.
Efter en härlig frukost på vårt lyxiga hotell, kom guiden Vivianne Jeppsson som guidade oss i den charmiga småstaden med korsvirkeshusen, där bl. Ernst-Hugo Järegård var uppväxt, Ernst-Hugo var vad man förstår lite busig.
Vi passerade S: ta Maria kyrka, där uppe i tornet satt tornväktaren. Han har uppsikt över staden varje natt. Den traditionen startade på 1700 talet och lever än i dag. Varje natt året runt ljuder en utdragen, dov signal över Ystads centrum. En tonstöt för varje kvart i varje väderstreck! Det är Tornväktaren i S:ta Maria kyrkas torn som förkunnar att allt är lugnt i staden enligt en flera hundra år gammal tradition.Han började tuta 21.15 vi var många som gick ut för att lyssna på honom när han gick runt och tutade i alla fyra fönstren, roligt när man bevarar gamla traditioner.
En stor turistattraktion är att vandra i Kurt Wallanders fotspår vilket även vi gjorde. Han var en figur i kriminalromaner skrivna av Henning Mankell.
Vi besökte Ale stenar som består av 59 stenblock. Skeppssättningen Ale stenar är 67 meter lång och 19 meter bred en gammal fornlämning. Det var en promenad i stark lutning uppåt. Efter den promenaden smakade lunchen (som bestod av sill ”strömming”, potatismos och lingon) ”bara fantastiskt bra.”

Efter lunchen och avkoppling fortsatte bussen till Dag Hammarskölds Backåkra.
Där berättade Vivianne om Dags Hammarskölds historia från bussen. Han var född 1905 och dog 1961 nära Ndola i Nordrhodesia. Dag Hammarsköld var FN:s generalsekreterare från 1953 fram till sin död. Gården testamenterades till Svenska turistföreningen. STF gjorde om gården till museum.

”HÄR UNDER ÄR ASKAN AV EN MAN SOM HADE VANAN ATT SKJUTA ALLT TILL MORGONDAGEN. DOCK BÄTTRADES ATT HAN PÅ SITT YTTERSTA OCH DOG VERKLIGEN DEN 31 JANUARI 1972”

Tavla

Där vilar också Olle Adolpson som var visdiktare, vissångare och gitarrist och var en stor trubadur under 60, 70, 80- talet. Äppeltavlan var en av den stora attraktionen att få se. Den består av 36 000 äpplen.

Från vänster: Vivianne Jeppsson, Ingrid Utberg, Björn Böna Larsson, Marianne Hammarfeldt

Dag 4.
6 oktober söndag, dags att styra hem mot Nynäshamn efter en trevlig fyrdagars resa med uthålliga resenärer. Alla var som vanligt positiva och glada.
Det blev raster och fika för de som vill ha, på vägen hem. Vi kör in till Hooks Herrgård som har anor från 1300-talet, som ligger ett par mil söder om Jönköping, en av Smålands trevligaste anläggningar för att äta sen lunch som uppskattades mycket. Efter drygt en timme i bussen föreslog jag som reseorganisatör, att vi ska köra lite bussgympa….Då hörs det  i kör från 40 personer Neeej.
Tror att alla tyckte det räckte med den gymnastik de fått dessa dagar.
Så var vi hemma. Nu var resan slut.
Vi tackar Buss& Trafik Björn (Böna) och Steve för att än en gång
genomfört en bra resa och för det förtroende dom lämnat till mig Marianne som fått organisera resan tillammans med alla cirkeldeltagarna som läst cirkeln  Landskap Österlen.

Bild & Text Marianne Hammarfeldt