Förening Nynäshamn

2016 Blekinge

Här kan du berätta om din förening eller verksamhet.

Med solen högt på himlen började vår resa till Blekinge med Steve vid ratten. 40 PRO:are startade första etappen till Nyköpings Bro, där vi avnjöt bussfika. Nästa stopp gjordes i Västervik med lunch (klassisk Wallenbergare) på restaurang Guldkant. Nästa etapp gick till den gamla befästningen i Kristianopel och dess 3 km långa stadsmur, uppförd av Danskarna i början av 1600-talet. Efter freden i Roskilde 1658 blev Kristianopel svenskt och miste sin betydelse som gränsbefästning. Bestyckningen kunde sedemera flyttas till Karlshamn. Lagom till middag anlände vi till Karlskrona och en god natts sömn på Scandic hotell vid Fisktorget.

Nästa morgon mötte vår guide Maria upp och guidade oss runt. Karlskrona är residensstad i Blekinge län. Stortorget är Sveriges största torg. Den centrala äldre delen är 1998 upptagen på Unescos världsarvslista.

Rosenbom

Vi hälsade på en alldeles nyrenoverad Rosenbom och letade en påstådd liten djävul inne i Amiralitetskyrkan (utan att hitta den). Maria berättade att Karlskrona har varit Sveriges tredje största stad, efter Riga och Stockholm, då bl.a. Lettland var svenskt.

Vid Fisktorget klev vi ombord på M/F Gåsefjärden för en tur till Kungsholms Fort. En militäranläggning som fortfarande, utan uppehåll, är i drift sedan 1600-talet, vilket är ett världsrekord. De flesta byggnader är dock från 1800-talet. Kungsholmen har en mycket vacker park, vilken är anlagd på den gamla exercisplatsen. I parken är planterat träd och växter från världens alla hörn, hemtagna under långresor som flottans fartyg gjort. Efter rundturen på ön kom M/F Gåsefjärden och hämtade oss till Marinmuseet, där lunch intogs. I ubåtshallen kunde vi göra ett besök i ubåten HMS Neptun som legat på land sedan 2012.

Därefter gjordes ett besök i en av Karlskronas äldsta byggnader, den 300 m långa tjärdoftande repslagarbanan. Här har tillverkats tågvirke sedan mitten av 1600-taltet fram till 1960. Åter till hotellet, middag och god natt.

Nästa dag började med bussresa till Ronneby. Brunnsparken visade upp ett överdåd av blommande rododendronbuskar. I parken har Sveriges societet ”druckit brunn” sedan 1700-talets början. Det järnhaltiga vattnet ansågs välgörande för det mesta. Senare anlades också ett badhus för ”stålbad”.

Så var det dags för avfärd mot Karlshamn där lunch intogs. Mätta och belåtna gick färden vidare till Skottsbergska gården. Ett av de få trähus som byggts trots påbud från landshövdingen, efter en storbrand, att alla byggnader skulle byggas i sten. Huset och tillhörande affär har inte genomgått några genomgripande förändringar sedan 1700-talet. Granne med Skottsbergska gården ligger Punsch-museet. Den stora industriutställningen i Stockholm 1866 gjorde Punschen Karlshamn känt över stora delar av världen. Något mindre känt är, att i Karlshamn har det tillverkats kortlekar. Inte mindre än 20.000 per år under tiden 1820-1830. Från Karlshamn har också många svenskar utvandrat. På det vackra monumentet som minne av utvandringen till Amerika ses Karl-Oskar blick ut över havet mot framtiden medan Kristina fäster blicken bakåt mot den älskade hembygden. Åter till hotellet efter en dag med många intryck.

Vår sista dag börjad med färd mot Glasriket. I shopen på Nybro glasbruk kunde göras en del vackra fynd. Därefter fortsatte vi till Pukebergs glasbruk där nestor glasblåsaremästare Gunne Brandstedt visade prov på sin skicklighet. Så öppnade restaurangen sina portar och vi undfägnades med laxfilé, romsås och kokt potatis.

Vid vår fortsatta färd hemåt bad Ingrid Utberg att få säga några ord. Under många av våra PRO-resor har vår medlem Arne Andersson varit med. Han hade sett fram mot att få vara med också på denna resa, då han i sitt yrkesverksamma liv varit mycket involverad i flottan. Tyvärr gick Arne bort för några veckor sedan och begravningen inföll just på denna dag. Så kl. 14.00 stannade vår chaufför Steve bussen och därefter hölls en tyst minut. Det kändes precis så som Astrid Lindgren så fin sagt i en av sina berättelser, han fattades oss.

Lite mer lågstämda fortsatte vi resan mot Nynäshamn. Lite uppiggande kaffe vid Nyköpings bro och vid 19.30-tiden siktade vi Nynäs. Stort tack till vår chaufför, reseledare och vän Steve som med humor och skicklighet tryggt och säkert guidat oss, samt till Marianne som lagt ner många, många timmar på att få till denna fantastiska resa.

Bild och text Inger Börjesson