Förening Nynäshamn

2016-05-20 Hemliga resan

Här kan du berätta om din förening eller verksamhet.

Vart är vi på väg……

Det undrade 42 PRO:are som fredagen den 20 maj gav sig iväg på ”Hemlig resa”. Resan började med färd norrut genom Stockholm. Där började gissningarna med Uppsala, men snart svängde vår chaufför Kerstin ut på E18 mot Enköping. Kunde det bli Västerås? Nej, i Enköping svängde vi mot Sala. Aha, Sala silvergruva såklart. Men nej, åter en sväng, denna gång mot Heby. Men där kan det ju inte finnas något att se! Men ack så fel, för snart var vi framme vid Gårdsjö Älgpark.

Efter att ha äntrat de långa sittvagnarna dragna av traktorer, blev vi hjärtligt välkomnade av Älgmannen Leif Lindh. Leffe (som han kallas) är känd även internationellt som Mooseman och har varit på TV ända bort i Kina.

I parken fanns just nu 13 älgar, varav 3 som var födda den senaste månaden (så jättesöta). För Leffe betyder det många sömnlösa nätter då han är med vid kalvens födsel och sedan de 3 första dygnen, dag som natt.

Att komma den ståtliga älgtjuren Holger så nära att man kan klappa honom var en märklig upplevelse. Men för Leffe verkar det vara en helt naturlig sak, att bada med älgar, att sova med älgar, att pussa älgar, till och med att de kommer in i köket för att få sig en Skogaholmslimpa.

Vår värd hade ett stort kunnande om skogens konung, som han frikostigt delade med sig av, vid stoppen i de olika hägnen.

Efter vår tur i de maskros-smyckade hagarna intog vi lunch i caféet, där man också hade tomtar på loftet (på riktigt) i form av ett museum innehållande c;a 1.300 tomtar.

Så vände vi åter till Nynäshamn och trots rusningstrafik, gick det som smort. Tack Marianne för en härlig och mycket oväntad resa.

Text och bild Inger Börjesson