Vi stödjer inte din webbläsare!

Vi rekommenderar att du uppgraderar din webbläsare för en bättre upplevelse.

Förening Nynäshamn

2016-09-26 Costa Brava

Resa med PRO till Costa Brava

Måndagen den 26 september startade vi, 44 glada PROáre, vår resa till Costa Brava. Vid ratten satt vår förträffliga chaufför Steve, som tryggt och säkert tog oss till vårt första stopp, lunch på Svalan i Örebro där också vår andre chaufför, Björn ”Böna”, mötte upp. Därefter fortsatte vi till Göteborg och incheckning på fartyget Stena Germanica, som under natten tog oss till Kiel.

Efter frukost och ankomst till Kiel, startade resa mot Moseldalen. Färden gick via Hamburg, tunneln under Elbe och vidare till den tyska staden Cochem, dit vi anlände sent på eftermiddagen. Vi checkade in på Hotell Noss, där vi tillbringade två nätter.

Onsdagen började med att vi besökte vinodlaren Alfred Port som under provning av hans viner, på utmärkt svenska, berättade om vintillverkning. Ett mycket slitsamt arbete då druvorna plockas för hand, i de branta sluttningarna. De äldsta vinstockarna är över 400 år gamla.

Resan fortsatte sedan till den 700 år gamla staden Bernkastel-Kues. Vår tur med vädret höll i sig och som extra bonus var det marknad i staden. Lunch intogs på valfritt ställe. Somliga åt vid något gatukök och andra tog plats på någon av de mysiga restaurangerna. Små butiker med mycket fint, fanns det gott om. Blommor i överflöd dekorerade husen som kantade gatorna. Staden inramades av bergssidor fyllda av vinrankor. Från Bernkastel åkte vi en tur på floden Mosel med båten Romantika. Vyerna längs floden var otroligt vackra och också spännande, då vi fick slussa på vår färden igenom vindistrikten. Väl tillbaka till hotellet hade vi ”egen tid” innan middagen, som avslutade en underbar dag i Moseldalen.

Torsdagen startade vi tidigt, innan tuppen, för avgång mot Lyon. Under dagen åkte vi genom tre länder. Tyskland, Luxemburg och Frankrike. Luxemburg bjöd på en riktigt bra rastplats med såväl fikastund som morgongympa, ledd av Ulla. Vid nästa stopp i Frankrike så bjöds vi inte bara på lunch och gympa som Ulla och Evy körde utan också toaletter som bara var ett hål i golvet. De 25° med sol som vi hade, kompenserade dock de torftiga faciliteterna.

Frampå eftermiddagen checkade vi in på hotell Nova i Lyon. Efter den utsökta trerätters middagen avslutades kvällen.

Fredagen bjöd på en färd genom Frankrikes varierande landskap. Vi följde floden Rohne och snart kan vi se Medelhavet. Vi lämnade Frankrike och körde in i Spanien och Katalonien.

Väl framme i Costa Brava checkar vi in på hotell Surf Mar alldeles vid stranden av Medelhavet. Ett familjehotell med stor pool och mysig bar och stor matsal/restaurang.

Lördag. Efter en skön sovmorgon på vårt hotell så träffades vi i baren med scen och dansgolv. Med varsin sangria (spanskt rött vin med fräscha frukter i) så hälsades vi välkomna av Sari, en finskfödd svenska som bott i Spanien sedan 1996. Hon berättade om de äventyr som väntar oss på söndag och måndag då vi ska till Barcelona och Montserrat. Efter detta hade vi egen tid hela dagen där vi kunde välja på att följa med in till Lloret de Mar:s city med lokalbuss ett par timmar eller stanna vid stranden och bada. Det blev ett gäng som följde med till Lloret de mar och vi fick se såväl stadshuset som strandpromenaden liksom den vackert utbyggda kyrkan i Katalansk stil med mosaik.

På eftermiddagen tog många ett dopp i 25° vatten i Medelhavet medan andra gjorde ett besök i bar eller pool innan middagen.

Söndagen bjöd på spännande dagsutflykt till Barcelona, som startade med en guidad tur runt kyrkan La Sagrada Familia. Det är i dag 8 torn klara men man planerar 12 st. De ska vara klara till 2026. Det är då 100 år sedan Gaudi, arkitekten bakom kyrkan, oturligt blev påkörd av en spårvagn. Böna tog oss sedan till Europas största fotbollsarena Camp Nou som är Barcas hemmaplan. En tur i souvenir och fotbollsprylsbutiken visade på fotbollsspelarnas betydelse som hjältar i den spanska kulturen. Eftermiddagen spenderades i Barcelona vid hamnen och Ramblan, det kända shopping & caféstråket. Gatuunderhållare roar turister och Barcelonabor till rytmen av storstadens liv.

Måndagens begivenheter började med ett besök i klostret på berget Montserrat ”Det sågtandade berget”. Det är 1236 m högt och har en fantastisk utsikt, belägen 50 km nordväst om Barcelona. Vid klosterområdet fanns många ”knallar” som sålde olika ostar vi kunde smaka. Där fanns allt från buffelost, getost till vanlig koost. Innan mässan hann de flesta av oss att inta lunch på någon av restaurangerna. Klockan 13.00 hölls en kort bön i klosterkyrkan som avslutades med två sånger som framfördes av unga gossar som studerar på klostret.

Därefter besökte vi vingården Torres där vi i en ”bio liknande” salong fick se en film om Torres- familjens historia med arbetet kring vingården. Med ett traktortåg fick vi sedan en rundtur kring ägorna. Under turen berättade Torres guide om arbetet med vingården. Efter turen rundades besöket av med vinprovning. En toppendag med mycket intryck. Under färden hem stannade Böna bussen utanför en vinbodega där vi fick tillfälle att först smaka av många olika lokala viner och sedan köpa med oss dessa. Där fanns även korv, rökt fårfiol och mycket annat smått och gott. Dagen avslutades med Flamenco uppträdande på hotellet för de som var vakna.

Tisdagen tog Böna och Steve oss till staden Tossa de Mar som ligger strax norr om Lloret de Mar och var väl värd ett besök. En del av oss gjorde en tur upp på berget med fyren Far de Tossa med vidunderlig utsikt. Med dess små vackra gränder, fina butiker goda smörgåsar blev dagen till ett minne. Hemfärd med båt från sandstranden längst med Costa Brava ”klippiga vildkusten”.

Onsdag sa vi Hasta la vista Lloret de Mar när vi lämnade Spanien. Steve och Böna tog oss till Macon i Frankrike till ett helt nyrenoverat hotell Mercure vid floden Soane. Efter en trerätters middag var det skönt med en vända på strandpromenaden. Hotellet hade resans bästa sängar.

Brrr!! Termometern visade på 7oC när vi, efter en stadig frukost, i torsdagens arla morgonstund lämnar hotell Mercur och Macon. Färden går vidare mot Alsace där vi åker en bit på den berömda ” Route du vins”. Vi tvingades inse att vi är på väg norrut nu. Jackor tas fram på färden mot Riquewihr med tomtens verkstad. Riquewihr är en liten fin stad fylld med blomster och vackra hus. Vi passar på att prova på vin i vinhuset Doppf Irions innan kosan styrs mot Tyskland och Reilingen där vi övernattar på Hotell Achat.

Efter en riklig Tysk frukost far vi vidare mot Kiel och Stena Germanica. Där väntade oss middag och sköna sängar under den lugna seglatsen hem till Sverige.

Åter i Sverige och Göteborg lämnar vi Stena Germanica och färden går mot Örebro, där har Böna ordnat med smörgåstårtor på brandstationen. Han hinner med att guida oss runt i vagnhallen för att se de fint putsade bilarna och hur brandhjältarna har det. Där tar vi farväl av Böna och Steve som stannar kvar i Örebro och deras kompis Bengt kör oss sista biten till Nynäshamn.

Så var resan över för den här gången och trots att vi är ganska trötta, ser vi ändå fram mot nästa resa. Så än en gång stort tack till Steve, Böna, Marianne och vår allra yngsta reskompis Kristin, som gjort vår resa till ett kärt minne. Så småningom gör vi en återträff, för att se Tords film och våra egna bilder.