Förening Tillberga

2022 70-årsjubileum

Här kan du berätta om din förening eller verksamhet.

Personer framför träd

2022 70-årsjubileum

PRO Tillberga 70 år 2022

Program:
Välkomstdrink
Välkomsthälsning
Gästerna har ordet
Middag
Musikunderhållning

Kort historik (1952-2022)
70 år har nu gått sedan föreningen PRO Tillberga bildades.
En man från Surahammar som hette P O Rydén hade tagit initiativet och samlat pensionärerna till ett möte.

Den 23 september 1952 togs det beslut och föreningen startade med 21 medlemmar.
PRO Tillberga inregistrerades under oktober månad 1952.

Den första styrelsen hade följande sammansättning:
Ordförande Gustav Lundkvist
Sekreterare Jan-Erik Landberg
Kassör E Eriksson
Styrelseledamöter Ferdinand Nilsson och E Andersson

Medlemsstatistik
Vid vårt 30-årsjubileum, den 21 september 1982 kunde vi notera 276 medlemmar.
Vid vårt 40-årsjubileum den 23 september 1992 räknade vi med endast 157 medlemmar.
Vid vårt 50-årsjubileum den 29 oktober 2002, 136 medlemmar
2012 hade vi 164 medlemmar
2021-12-31 har vi 129 medlemmar.

Resor
14 st endagsresor och en 5-dagarsresa till Gotland
2002 12 endagsresor och vänortsresa till Norska Ålesund
2003 några endagsresor och hälsoresa i maj till Polen (4 deltagare)
2015 utflykt till Kungsudden Kungsör, museum och Åsby hem & trädgård
2016 utflykt till brandområdet (Hälleskogsbrännan) och fika på Sätra brunn
2018 Kafferesor (halvdagsutflykter) till brandområdet ”Tre år senare” och Elsa Anderssons konditori i Norberg som byggdes upp efter den förödande branden då konditoriet brann ner helt. Björnön i snöstorm, Måns Ols i Sala, PRO Sommarhem.
En resa till Senses trädgårdar på Åland med Eckerölinjen.
2019 Kafferesa till Norells trädgårdscenter, Enköpings parker, PRO Sommarhem, Nibble gårdsgris/Harakers kvarnmusteri och Tore Skogmans museum i Hallstahammar.
2021 Miniature Kingdom i Kungsör, Åsby hem & trädgård och Skantzen Kanal Café med museum
2022 Bilmuseum i Köping, heldagsutflykt till Karlstads domkyrka och Lars Lerins konstutställning, kafferesa till Härnevi plantskola, Enköpings parker, Shopping i Sala centrum, lilla Istanbul och fika på Måns Ols.

Övriga händelser
2002-2016 Deltagande i Veteranvetartävlingen var ett stående inslag.
2005 bildades en Boulegrupp under hösten och det spelades också minigolf.
2015 bytte vi bank från Nordea till Swedbank.
2017 Höstfest på Knektgården
2019 IT-utbildning med 13 medlemmar, Bankbyte från Swedbank till Länsförsäkringar bank, Samarbetet med TGS (Tillberga Grannskapsservice), Hubbo Hembygdsförening och Svenska Kyrkan resulterar i att ”Aktiv fritid för alla” startar.

"Aktiv Fritid För Alla" är ett samarbetsprojekt där föreningar och organisationer på orten går samman, för att tillsammans skapa goda förutsättningar för äldre och funktionsnedsatta och projektet fokuserar på att genomföra aktiviteter, föreläsningar och nätverkande. Trygghet-gemenskap-delaktighet-trivsel

2020 Föreningen hann bara med två möten (januari-februari) innan mötesplatsen och föreningsverksamheten stängdes ner pga Corona-pandemin.
2021 Pandemin omöjliggjorde föreningsverksamhet under våren. Årsmötet hölls i trädgården Gamla vägen 8 den 8 juni. I september hade vi vårt första möte med medlemmarna på Medborgarhuset och i oktober kunde vi åter ha vårt möte på Rallarrosen.

2002 Elsa Norman är ordförande och Carin Jonsson väljs till ny ordförande 2004 genom fyllnadsval

2022 års styrelse
Ordförande Carin Jonsson
Sekreterare Margareta Eklund Bauer
Kassör Gunbritt Österlund
Ledamöter Hans Eriksson, Maj Glans, Susanne Engzell och Anna Bjurbom
Ersättare Margit Bogane
Revisor Lars Abrahamsson
Serveringspersonal Gullvi Hannus

Slutord
Nu har vi bänkat oss med ro, i akt och mening att fira 70 år med PRO.
Vi ägnar dom en tanke som stått vid rodret och klubbat goda beslut i bordet.
Till alla övriga i vår förening, som på alla sätt gett PRO en mening.
Vad vore väl föreningslivet utan det goda kaffet? Det bryggs alltid på bästa sätt.
Resor har vi avverkat många. Alla har varit lyckade och bra.
Nu önskar jag till sist, att vi alla klappar händer,
för en rungande applåd vill vi ha på vår strålande 70-årsdag.

Rapport från jubileumet

Med 85 inbjudna medlemmar och gäster och en orkester på 26 personer bjöd man in till en jubileumsfest.

Ordförande Karin Jonsson hälsade alla välkomna och sekr. Margareta Eklund Bauer berättade om föreningens tillkomst och verksamhet under de 70 år som gått.

Initiativet till föreningen togs av P O Rydén från Surahammar som samlade pensionärer i Tillberga till ett möte och den 23 sept. 1952 togs ett beslut och en förening bildades med 21 medlemmar.

Det serverades en god 3 rätters middag som bestod av Västerbottenpaj, Wallenbergare och avslutades med kaffe och tårta. Underhållningen, både före och under kvällen stod Arosorkestern för på ett lättsamt och uppskattat sätt.

Under kvällen uppvaktades föreningen av flera föreningar och organisationer varav flera gav gåvor till Sommarhemmet i Kvicksund.

Representanter från Tillberga grannskapsservice vd Hannes Lyckholm och Anders Flodström talade om samarbetet man har med PRO i Tillberga i ”Aktiv fritid för alla” och man önskade föreningen god fortsättning med sina verksamheter.