Förening Tillberga

Här kan du berätta om din förening eller verksamhet.

Personer framför träd

50-års jubileum

PRO Tillberga 50 år 2002

Den 23 September 1952 togs det beslut och föreningen startade med 21 medlemmar. En man ifrån Surahammar som hette P.O. Rydén hade tagit initiativet och samlat pensionärerna till ett möte.
PRO-föreningen Tillberga inregistrerades under oktober månad 1952.

Den första styrelsen hade följande sammansättning:
Ordförande Gustav Lundkvist
Sekreterare Jan-Erik Landberg
Kassör E Eriksson
Ledamöter Ferdinand Nilsson och E Andersson

Under den tid som nu bildar historia har inte mindre än fjorton personer innehaft uppgiften som ordförande:
Gustav Lundkvist 1952-1953
F.R. Gustavsson 1954
Karl Josua Öhgren 1955-1956
Lars H. Lindgren 1957-1964
Emil Wiberg 1965-1974
Alvar Eklund 1975-1980
Uno Ohlsson 1981-1983 (avgår p.g.a. sjukdom)
Elsa Norman 1983 fyllnadsval 23 maj 1983
Sune Scherlund 1984
Alvar Eklund 1985
Torsten Österberg 1986-1987
Lennart Söderberg 1988
Elsa Norman 1989-1996
Barbro Johansson 1997-2000
Elsa Norman 2001-

Medlemsstatistik
Medlemsantalet har tyvärr visat en tendens att stadigt minska. Vid vårt 30-årsjubileum
den 21 september 1982 kunde vi notera 276 medlemmar.

I detta sammanhang bör också nämnas att Riksorganisationens ordförande Lars Sandberg höll högtidstalet. PRO-distriktet framförde gratulationer genom ordförande Sten Söderberg.

Samorganisationens ordförande Gustav Fredriksson manade till nya krafttag för att nå de uppsatta målen bl. a. värdebeständiga pensioner.

Vid vårt 40-årsjubileum den 23 september 1992 räknade vi med endast 157 medlemmar.

I dag den 29 oktober 2002 har vi 136 medlemmar. Tre av dessa medlemmar är över 90 år varav två ofta deltar i våra möten och träffar.

2002 års styrelse
Ordförande Elsa Norman
Vice ordförande Erik Pettersson
Sekreterare Barbro Johansson
Vice sekreterare Ellen Landberg
Kassör Hilding Hellman
Ledamöter Gunhild Wiberg (husmor) och Stina Hellman
Ersättare Rune Brink

Föreningsverksamheten
Mot bakgrund av den höga medelåldern i vår PRO-förening och de geografiska avstånden kan vi dock notera en god besöksfrekvens.

Fyra kvartalsmöten avhålles under året och ett årsmöte i februari månad. Dessutom fyra träffar, Lucia- och Julfest.

En viktig verksamhet måste också nämnas, våra handarbeten som i huvudsak utförs av tre medlemmar och som genom lottförsäljning tillför föreningens kassa ett bidrag som kan betraktas som gott.

Studieverksamheten
Många av våra medlemmar har valt att ingå i Grannskapsservicens kurser och arrangemang bl.a. läsecirklar. Några medlemmar träffas hemma och idkar kortspel sedan några år. Det är naturligt att man väljer att deltaga i den grupp som passar en själv.

Social Verksamhet
För våra 80-åringar har arrangerats träffar på Rallarrosen med lätt förtäring och underhållning.

Våra långtidssjuka har fått besök med en liten blomma och lite samtal i den mån man orkat.

Den sociala verksamheten är viktig!!
Därför borde flera fram för allt yngre medlemmar anmäla sitt intresse för denna verksamhet.
Vår förhoppning är att kunna öka ut denna verksamhet det finns stora behov inom vårt tät-område och ute i omgivningarna.

Brev från PRO-medlemmar
I egenskap av ordförande för PRO-föreningen Tillberga har jag under våren på våra möten vädjat till våra medlemmar att skriva ner några tankar.

Det kan vara trevligt att veta vad den enskilde tycker och tänker när han får tänka fritt hemma vid skrivbordet.

Vad har man för tankar om framtiden … nya tankar och idéer hur vi ska berika vår tillvaro som pensionär.

Bland 136 medlemmar borde det finnas ett 20-tal som skriver ett litet brev och har kanske
önskemål … besvikelser … förhoppningar …?
Bara två lämnade var sitt brev! Men det var trevliga brev. Spontant skrivna av två aktiva och duktiga medarbetare. Båda har suttit med i vår styrelse och haft ett antal flera uppgifter som de skött med glädje och entusiasm till stor nytta för vår PRO-förening.

Så här skriver Anna-Lisa Eriksson
Min tid som pensionär började med att jag blev medlem den 15 januari 1981. Efter en tid var jag med i den grupp som utgjorde kökspersonal. Det har jag aldrig ångrat. Tycker att det alltid varit roligt.

Jag har varit värdinna i 16 år. Senaste 5-6 åren var jag både värdinna och Husmor.

Under många år har vi haft en sy-grupp. Vi har fått olika gåvor som då gått till det lotteri som vi alltid kör på våra träffar. Jag har ansvaret för vår sy-grupp.

Jag har också varit med i sång-gruppen som vi hade under många år. Tyvärr måste vi lägga ner den verksamheten på grund av brist på nya musikanter och yngre krafter som tog över.

Hoppas vår förening fortlever!! Önskar att jag kan fortsätta stödja den!!

Estrid Åkerblom kom med redan 1975 då hennes man blev sjukpensionär. Både Estrid och hennes man deltog i styrelse- och andra uppdrag. Estrid kom med i sånggruppen och med tiden blev hon också en drivande kraft som ledare för vår sång- och musikgrupp.

Alla blev äldre med tiden och måste sluta och så blev vi utan musik. Men det har varit mycket trevligt i vår förening och en bra sammanhållning i vår styrelse – som är värt så mycket…
Med de orden avslutar Estrid sitt brev.