Förening Rönnby

Foto: Jan Vasek

PRO Rönnby lär ut ny teknik

Att hantera sin smartphone och komma ut på internet är viktiga färdigheter i dagens digitala samhälle. Hos PRO Rönnbys medlemmar fanns en efterfrågan att lära sig mer om detta och i mitten på mars startades en studiecirkel, där den egna medlemmen Tapani Kaijso tog på sig ansvaret att leda denna kurs. PRO Rönnby, som tog initiativ till detta, genomförde studiecirkeln i samarbete med ABF, Länsstyrelsen, Länsbildningsförbundet samt Mötesplats Rönnby och kursen var helt kostnadsfri.

Tapani berättar att vid första kurstillfället så var det bara hälften som använde sin smartphone för att komma ut på internet och många kände en viss oro med den nya tekniken. Men efter att ha gått kursen, som omfattade fem gånger, hade i stort sett alla laddat ned eget Bank-ID och betalningsfunktionen Swish vilket är särskilt användbart för att göra snabba och säkra transaktioner online. Dessutom är det bra att deltagarna lärde sig att använda vårdappen 1177 för att få medicinska råd och hjälp.

Den nya tekniken kan vara lite skrämmande för vissa personer och många känner en viss osäkerhet hur man skall hantera sin smartphone till annat än att ringa på den. Därför var det bara nio deltagare på kursen. Enligt Tapani Kaijso är det bra om det inte är för många vid varje kurstillfälle då en del behöver mer handfast hjälp av kursledaren för att lära sig.

Studiecirkeln avslutades med ett litet test där medlemmarna fick visa upp de färdigheter de lärt sig. Alla fick ett diplom att de klarat utbildningen. En utvärdering gjordes dessutom av kursen. Denna visade att man var nöjd med både kursinnehållet och kursledaren och att den nya tekniken gav mersmak eftersom flera vill lära sig mer och då gärna på en fortsättningskurs under hösten.

Text o foto: Gerd Olsson