Förening Kolsva

Hemlig resa 23 aug.

Gustaf Wasa vid kajen i Leksand

Hemlig resa med Köping och Kolsvas PRO föreningar.

Dagens fråga, vart är vi på väg? Och vi hade tur med vädret!
Sven-Erik styrde bussen norrut mot Fagersta - Norberg till Elsa Anderssons Kafé där var dukat med god macka och förstås den berömda bakelsen som Elsa Anderssons är känt för. Färden vidare till Sundborn och Carl Larssons vid Dalälven som nu efter det myckna regnandet brusade fram utanför gården. Där möttes vi av kunniga guider som berättade intressant om Karin och Carl Larssons liv och leverne på den vackert belägna gården.
1882 begav sig Karin till den skandinaviska konstnärskolonin i Grez-sur-Loing i Frankrike. Där träffade hon snabbt Carl, gifte sig 1883, Karin och Carl fick åtta barn: Suzanne 1884, Ulf 1887, Pontus 1888, Lisbeth 1891, Brita 1893, Kersti 1896 och Esbjörn 1900. Sonen Mats dog två månader gammal 1895. I Sundborn omsatte Karin sina konstnärliga talanger i inredningen av hemmet med nyskapande textilier, moderna möbler och egendesignade kläder, bl.a. det berömda ”Karinförklädet”. Karin låter kreativiteten styra sitt skapande fullt ut, hon komponerar fritt och ibland hittar hon på egna stygn.
Det finns en berättelse om när en av kvinnorna i Sundborn som höll på att väva draperier till familjen Larssons hem råkade väva fel. Karin svarade, ”-fortsätt du…handen ska synas”.
En kommentar som visar Karins inställning till det textila hantverket och skapandet.
Karins personliga inredningsstil fick sitt stora internationella genombrott i samband med den stora Carl Larsson-utställningen på Victoria and Albert Museum i London 1997.
Men Carl då? Carl arbetade med att illustrera böcker, tidskrifter och dagstidningar. Han tillbringade också flera år i Paris där han försökte etablera sig som konstnär, men trots att han arbetade hårt nådde han aldrig någon framgång.

Vändpunkten kom 1882 när han begav sig till Grez, en skandinavisk konstnärskoloni utanför Paris. Där mötte han sin blivande fru Karin Bergöö och genomgick en konstnärlig förvandling när han övergav de pretentiösa oljemålningarna och övergick till akvarellmålning. Ett lyckokast som skulle komma att betyda mycket för hans konstnärliga utveckling. I Grez målade Carl Larsson några av sina mest betydelsefulla målningar.

Sveriges mest berömda trädgård, Carl och Karin Larssons rufsiga och egensinniga trädgård kom att avbildas på många av de konstverk som paret skapade och i generationer har den påverkat de svenska hemmen. Den världsberömda trädgården återskapades sommaren 2014. Rabatterna fylldes av alla de sorters blommor som fanns där redan i slutet av 1800-talet. I köksträdgården gror traditionella svenska grönsaker bredvid de franska köksväxter som Karin plockade hem från sin tid i konstnärsbyn Grez-sur-Loing. Trädgårdsmöblerna i mustiga färger som Carl och Karin designade står åter på plats i trädgården och det speciella sten möblemang som i många år låg gömt under många lager av jord är framgrävt. Skönheten, festen och leken i familjen Larssons trädgård har åter fått liv igen!
Färden norrut gick till Leksand där M/S Gustaf Wasa väntande vid kajen där vi steg ombord och bänkade oss för lunch, det serverades wallenbergare med potatis, grönsaker och rårörda lingon mycket gott. Under färden på Siljan guidade kaptenen oss om sevärdheter runt sjön.
När man är i Leksand så är ett måste Leksands bröd, flera köpte hela kartonger med knäckebröd. Det fans hur mycket som helst av olika brödsorter, delikatesser, ostar och marmelader, det fans för allas smaker så ingen gick tomhänt därifrån.
Ett sista busskaffe vid dalagränsen och vi steg om bord efter en händelserik dag, alla var nöjda med dagen och nu kom ett häftigt regn, tur att vi satt i bussen.

Text och foto: Sven Malm

Elsa Anderssons kafé i Norberg