Vi stödjer inte din webbläsare!

Vi rekommenderar att du uppgraderar din webbläsare för en bättre upplevelse.

Förening Kolsva

Resor berättelse

Referat från resor.

PRO KAK stiger ombord på M/S Bellevue.

PRO KAK stiger ombord på M/S Bellevue.

Cyklister längs med kanalen, en populär cykelväg, många var ute på tur denna dagen.

En populär cykelväg längs med kanalen.

Regalskeppet Vasa.

PRO-KAK var på resa till museer i Stockholm

Nationalmuseum är Sveriges konst- och designmuseum och grundades 1792 vilket gör det till ett av Europas äldsta konstmuseer. I samlingarna finns måleri, skulptur, teckningar och grafik från 1500-talet till sekelskiftet 1900, samlingarna av konsthantverk och design sträcker sig fram till idag. Många konstnärer är representerade på museet, Anders Zorn, Bruno Liljefors, August Strindberg, Carl Larsson, Claude Monet, J.T Sergel m. fl. Vår kvinna till guide berättade med stor inlevelse om de olika tavlorna och skulpturerna som hon visade oss detaljer vi inte såg eller hade upptäckt. Mycket beröm till denna guide.
Nationalmuseum är en statlig myndighet som leds av en överintendent som utses av regeringen.
Nationalmuseum har till uppgift att främja konsten, konstintresset och konstvetenskapen.
Efter visningen åt vi en välsmakande lunch, kyckling med potatis som serverades i matsalen på platsen som drivs av den kände krögaren Fredrik Eriksson.

Vi åkte vidare till Vasamuseet, vår guide Bea var fantastisk, på en timme (flög förbi!) berättade hon historien om detta gamla fartyg och många intressanta anekdoter, med entusiasm om regalskeppet Vasa, hur man bärgade båten efter 400 år. Detta stora fartyg tog bara 2 år att bygga men bara en timme att ett svenskt örlogsfartyg kantrade och sjönk utanför Beckholmen i Stockholms inlopp på sin jungfruresa, den 10 augusti 1628, mellan klockan fyra och fem på eftermiddagen. Efter några tidiga misslyckade försök att bärga henne på 1600-talet, glömdes Vasa i stort sett bort, en mindre kopian som står uppställd bredvid Vasa i dag tog 5 år att tillverka. Jag rekommenderar absolut den guidade turen så att du inte missar något!

Text och foto: Sven Malm

Amor och psyke av J.T. Sergel här nedan.

Amor och psyke.
Advent i Ljusnarsbergs kyrka

Adventsresa till Ljusnarsbergs kyrka.

Ljusnarsbergs kyrka är en kyrkobyggnad i Kopparberg i Västerås stift. Den är församlingskyrka i Ljusnarsbergs församling. Byggnaden har en stomme av trä och fasader belagda med rödfärgat träspån och uppfördes åren 1635–1637 och invigdes redan i november 1635 då den ännu inte var färdigställd. En vacker kyrka med sina målade takbrädor i kupolen och väggarna, levande ljus i de stora ljuskronorna i taket och var utsedd till Sveriges vackraste kyrka 2005. Vi välkomnades av Torbjörn Claesson tf. kyrkoherde som beklagade att det var så kallt i kyrkan. Gudstjänsten och psalmer var de traditionella under adventstid. Gudstjänsten avslutades med nattvarden och vi bjöds på kaffe med dopp.
Färden gick vidare till Wanbo Herrgård där ett dignande julbord stod dukat för oss, det var sillar i olika inläggningar, korvar, rökt hjort med mera och skinka förstås. Lutfisken fick man beställa om man ville ha den. Här fanns allt som ett julbord ska vara uppdukat med och som smakade bra, stort tack till Wanbo Herrgård och dess personal.
Anders styrde bussen hem till respektive adresser i KAK med en samling mätta resenärer.

Text o bild: Sven Malm

Konditori Lyran i Bredäng.

Konditori Lyran i Bredäng.

PRO-KAK på bussresa till Stockholm.
Hallwylska palatset och Bergianska trädgården var det tänkt, men gatan till Bergianska var uppgrävd så vi fick besöka Rosendals trädgård i stället. Efter kaffestopp på konditori Lyran i Bredäng, vackert belägen med utsikt över Mälaren där serverades vi kaffe med en god macka.
Väl komna till Hallwylska blev vi guidade av en duktig och påläst guide som berättade byggnadens historia, huset stod färdigt 1898 och var före sin tid med varmt vatten, el i köket, med kakel i taket. Utvändigt är huset inspirerat av spanska och italienska renässansbyggnader. Inredningen är en blandning av 16- och 1700-talsstilar. Fasaden och inredningarna är utförda i historiska stilar. Under sitt liv köpte Wilhelmina von Hallwyl stora mängder konst och antikviteter. Idén att skapa ett museum växte fram allt eftersom samlingen växte. Redan när makarna von Hallwyl flyttade in på Hamngatan 4 hade Wilhelmina tanken att huset och samlingen skulle bli ett museum. Syftet var, enligt henne, att binda ihop ett mångskiftande material till belysning av såväl sin samtid som äldre tiders kultur. En otrolig samling av keramik och konst från fjärran länder. Vi fick också höra om deras barns liv ock leverne. En mycket intressant berättelse om familjen Hallwyl.
Färden gick till slottsbacken där vi klev av för mat på stortorgskällaren, det var tänkt att på egen hand besöka gamla stan men med snöfallet var det inte så intressant.
I Rosendals trädgård fanns mycket växter och fröer som vi köpte av för att plantera ut när våren kommer, snart hoppas vi.
På hemfärden stannade vi i Enköping på Café Drott för kaffe och bulle så vi blev stärkta för hemfärden till KAK.
Text och bild: Sven Malm

 

Hälleskogsbrännan.

Pro-KAK på resa Västmanland runt.

En liten gnista med stor verkan.

Bussfärden runt startade med att en mycket kunnig och rolig guide, Helena, som steg ombord i Ängelsberg, hon bor i det branddrabbade området Hälleskogsbrännan och fick evakueras under branden. Hon berättade om de olika byggnaderna i Ängelsberg och verksamhet där i svunnen tid. Vi åkte runt på det drabbade området under Helenas beskrivning av de olika platserna och vid utsiktsplatsen där drack vi busskaffe med macka. Hon berättade om hur hon upplevde branden och hur den verkligen började. Det är alltid den lille som får betala det Stora skogsbolaget som beordrade entreprenören att köra annars skulle han få böta för kontraktsbrott trots att det var kruttorrt i marken och mycket brandfarligt. Entreprenören hade inte råd att vägra köra med följd att brand uppstod och brandkåren tillkallades men hittade inte dit med en gång, väl på plats lyckades de inte släcka för branden hade spridit sig i på grannkommunen och där fick inte de inte släcka av kostnadsskäl. När den andra brandkåren kom till platsen var spridningen så stor att en större brandstyrka var nödvändig.
Och resten vet vi nu i efterhand. Den lille entreprenören fick böta en stor summa för branden de hade varit kaffepengar för det Stora bolaget, skogsmaskinen brann upp han gick i konkurs.
Lunch intogs på Värdshuset Engelbrekt i Norberg, det var pannbiff med potatis och sallad mycket gott.
Färden fortsatte till SLU Grimsö Forskningsstation där Linda tog emot och berättade om vad de sysslade med för verksamhet på anläggningen, ca 40 personer arbetar på Grimsö, såväl forskare, doktorander och studenter som fältassistenter, administrativ och teknisk personal. Vi fick se den permanenta vilt- och naturutställningen ”Naturligtvis”. Lite för kort tid hade vi på oss för att hålla tidsschemat.
Eftermiddagskaffet drack vi på Galleri Astley i Uttersberg där fick vi berättelsen om deras verksamhet med olika konstnärers utställningar av måleri och skulpturer, vävnader och annat alster.
En samling nöjda resenärer åkte hem till KAK.

Text och foto: Sven Malm

7 Juni Göta kanal 200 år, (delen i Västergötland)
Historik:

Man kan säga att idén till kanalen föddes ur ilska, där en av de främsta anledningarna var att slippa danskarnas höga tullavgifter.
Göta kanal, vattenvägen som förenar Östersjön med Kattegatt, invigdes 1832. Men Gustav Vasa var inne på idén på att bygga en transportled tvärs över Sverige. Det var speciellt viktigt på den tiden eftersom danskarna behärskade Öresund som 1429 införde tull för utländska fartyg som passerade genom Öresund,
Under tidernas lopp byggdes också kortare kanalsträckor. Men det var först 1809 som riksdagen beslutade om nuvarande Göta kanal. Det var då man beviljade det tilltänkta kanalbolaget 1,2 miljoner riksdaler i krediter (lån). Man räknade med att kanalbygget skulle kosta dubbelt så mycket.

Pengar anskaffades också genom aktieteckning. Men det visade sig att pengarna inte räckte till därför fick byggherren Baltzar von Platen begära ett tillskott av flera riksdagar.
Året var 1810 då byggnadsherren Baltzar von Platen påbörjade byggnationen av kanalen. Vid sin sida hade han Thomas Telford, som då var en av Europas främsta kanalbyggare. Med kung Karl XIII tillåtelse fick man 58 000 svenska soldater och 16 regementen till sin hjälp. En arbetsdag var hela 12 timmar lång och den största delen av tiden grävde man med hjälp av plåtskodda spadar. Kanalen går inte den kortaste vägen, dynamiten var inte uppfunnen på den tiden så man fick runda alla bergpartier, krut fanns men är inte så effektivt att spränga berg med.
Kanalen är 190 kilometer lång och har 58 slussar. Av sträckan är 87 km grävd, för hand.
Göta kanal sträcker sig från Sjötorp vid Vänern till Mem vid Slätbaken.
Kostnaden för kanalens färdigställande ska ha uppgått i cirka nio miljoner riksdaler, vilket år 1995 motsvarade ungefär 12,3 miljarder svenska kronor.
Göta kanal invigdes den 26 september 1832 i Mem och närvarande vid invigningen var Sveriges konung Karl XIV Johan med familj. Baltzar von Platen själv fick dessvärre inte uppleva kröningen av sitt livsverk, då han tre år tidigare avled.

PRO KAK stiger ombord.








16 slussar med en t.o.t. fallhöjd på 40 m.
Kapten Sonny Modig talade om händelser när kanalen grävdes och slussar byggdes och platser som vi gled förbi i lagom fart. Kanalen går genom växlande landskap med skog, gårdar, och bebyggelse. Efter kanalen finns fina cykelvägar och vi såg flera olika grupper som åkte där. Efter cirka 4,5 timmar var vi framme i Sjötorp då hade vi fått mat ombord. Det var varmrökt lax med dillkräm, grönsaker, potatis, smör och bröd.
Det smakade väldigt bra.

I Sjötorp kunde man köpa rökt fisk, vilket flera gjorde. Vi steg på vår dubbeldäckare för hemfärd där det blev busskaffe vid en rastplats Borasjön innan Laxå. Vi var hemma i KAK efter cirka 12 timmar. En behaglig trevlig resa och vi hade tur med vädret.

KAK PRO-are samtalande på akterdäck.

PRO-are på akterdäck.

Akvedukten i Håverud

Resa med PRO KAK till Dalslands kanal den 27 juli.
En galen idé som blev verklighet.
När planerna på att bygga ihop det dalsländska sjösystemet till en kanal under 1800-talet ansågs passagen i Håverud som en alltför svår flaskhals att ta sig förbi. Lyckligtvis fanns det en person som såg en annan lösning. Den välrenommerade kanal- och järnvägsbyggaren Nils Ericson kopplades in och tog sig en titt på projektet. Nils Ericson var en auktoritet. Han hade byggt sig ett gott rykte inom branschen, och dessutom varit lärling till självaste Baltzar von Platen. Han fick därför genomföra sitt projekt och resultatet blev en 33,5 meter lång plåtränna, sammanfogad av 33 000 nitar. Noterbart är att till dags dato har ännu inga nitar behövts bytas ut.
Akvedukten byggdes 1865 – 1868, hela Dalslands kanal invigdes av kung Carl XV år 1868.
Kanal sträcker sig från Köpmannebro vid Vänerns västra strand till sydvästra Värmland. Höjdskillnaden på sträckan är drygt 65 meter. Kanalsystemets längd är 254 km varav ca 12 km är grävd eller sprängd kanal. Maximalt tillåtet djupgående är 1,80 m.
Vår färd för PRO KAK startade via Örebro-Karlstad-Grums, stopp för busskaffe och till Säffle-Åmål-Håverud där vi steg ombord på M/S Dalslandia för färd på kanalen, vi passerade akvedukten i Håverud över sjön Åklång till Långbron. Många åskådare vid slussningen i Håverud. Under färden serverades lunch, rökt lax med dillkräm potatis och sallad som smakade gott, sjö suger.
Längs Dalslands kanal bjuder Håverud även på fyra slussar, ett trevligt färdsätt, att se det spektakulära mötet mellan landväg, järnväg och vattenväg och hur slussningen går till. Till hjälp vid slussarna var sommararbetande ungdomar. Akvedukten i Håverud är en av Dalslands mest besökta sevärdheter och ett stycke historia som bäst upplevs på plats. Dalsland är förövrigt Sveriges sjörikaste landskap. Bussfärden gick vidare från Långbro till Bengtsfors och Sveriges enda halmmuséum, ett intressant besök att få se hur dessa halmalster tillverkas. Vi kunde även besöka gammelgården där. Nästa plats som vi besökte var Nicklasdams trädgård i Kristinehamn där vi serverades kaffe med smörgås. Deras Pelargonmuséum var sevärd, vi gavs även tillfälle för inköp och många köpte blommor av alla de slag. Vi styrde färden hem efter en mycket lyckad och innehållsrik resa i PRO s regi.
Text och bild Sven Malm

En liten struts kläcks

PRO- Köping-Kolsva på hemlig resa den 23 aug.

Djurrikets under: En liten fågel såg dagens ljus.
Att en så liten pippi på några hg. kan växa på ett år till 100 kg. och en höjd av över 2 meter.
Efter busskaffe vid Katrineholm gick den hemliga resan en omväg via Norrköping- Kolmården Skenäsleden över Bråviken till Vikbolandets strutsfarm där ägaren Niclas Nordqvist hälsade oss välkomma. Han började med struts på Vånga gård1997 och köpte 6 avelsdjur, då med en ganska hög kostnad. På gården finns i dag ca: 300 fåglar av olika storlekar från nykläckta till slaktfärdiga, även andra djur som kaniner, höns, lamadjur och emu strövade runt i inhägnaderna. En intressant och ingående berättelse av Nicklas om verksamheten på gården som också har försäljning av charkprodukter och annat från strutsen. Många passade på att köpa av alla de varor som fanns till försäljning i butiken.
Vi åt också en välsmakande lunch på struts, potatisgratäng och sallad.
Bussfärden gick vidare till Zarah Leandermuseet i Häradshammars bygdegård, där fick vi en historik över Zarahs liv och verksamhet under hennes liv som artist. I lokalen fanns affischer om hennes framträdande under åren som artist och även filmer som hon medverkade i. Det fanns även dräkter och kreationer som hon hade haft i de olika filmerna. Vi bjöds även på kaffe med bulle och kaka. ”Jag har sett och hört Zarah sjunga live, det var i min ungdom på 50 talet i Skåne på Jägersbo dansställe vid Ringsjön. På den tiden var det brukligt att i danspausen ha någon känd artist som framträdde och en gång var det Zarah som sjöng för oss.”
Sven-Erik styrde bussen hemåt, Kerstin talade om de rätta svaren på frågesporten om fåglar som hon delade ut vid avfärden, många tyckte att frågorna var svåra.
Dagens utflykt var intressant enligt allas mening.

Text o Bild: Sven Malm

En strutsfamilj en tupp och 3 hönor, en höna saknas på bilden.

En strutsfamilj en tupp och 3 hönor, en höna saknas på bilden.