Förening Arboga

Norberg 13 juli 2022

Avresa klockan 10.30. Pris 150 kronor

Reseberättelse

Onsdagen den 13 juli åkte 50 PRO:are från Arboga till Norberg med Viby Buss.
Väl framkommen till Norberg mottogs vi av PRO Norbergs representanter Inga Pettersson och Lennart Jansson som också var vår guide.

Vi började med lunch på det anrika värdshuset Engelbrekt. Under lunchen berättade Lennart om värdshusets historia. Värdshuset har bland annat varit skjutsstation för resenärer i äldre tider. Han nämnde även Elsa Anderssons café som vi tyvärr inte fick besöka på grund av att det var fullbokat.

Efter lunchen fick vi en guidad tur med buss. Vi fick höra om byggnader och platser som vi passerade. Ett stopp gjordes vid Norbergs-sonen Ferdinand Bobergs barndomshem.En känd arkitekt som dessvärre är glömd idag men som har ritat många kända byggnader, i Stockholm bl.a. NK, Posten och Rosenbad.

Därefter blev det ett besök på Kärrgruvans museum som bland annat har en fin stensamling. Ett intressant och givande besök!

Nu började det kännas att det var dags för kaffe! Bussen styrde till Karlbergs Hembygdsgård där det finns mycket att se, till exempel de möbler och konstverk som Ferdinand Boberg har donerat Hembygdsföreningen.

I den vackra omgivningen och det soliga och fina vädret intogs kaffe ute i trädgården. Till kaffet serverades goda Mandelringar som var bakade på Elsa Anderssons café och är en deras specialiteter.

Väl förplägnade tackade vi våra vänner i Norberg och hälsade dem välkomna till Arboga. Därefter startade vi resan hem efter ett intressant och givande besök i Norberg.

Text: Ulla Berndtsson