Distrikt Västmanlands Län

Bedrägerier

Bedrägerier är en stor utmaning för många av oss pensionärer. Nedan finner Ni information om hur Ni kan undvika detta.

Bedrägerier01

Bedrägerier är en utmaning för alla

Distriktet vill på denna sida berätta om hur Ni kan undvika bedrägerier när Ni är ute på nätet och surfar eller blir kontaktade via telefon. Du kan nedan inhämta mängder av information för att skydda dig mot bedrägerier på nätet.

Information kan inhämtas från många olika aktörer och nedan finns länkar till de aktörer som vi upplever har det bästa och mest instruktiva materialet. Under nedanstående länkar finns mer information om de aktörer som vi tipsar om. Använd gärna detta materiel när Ni har träffar eller möten hos Era föreningar och det blir diskutioner om bedrägerier.
Distriktet - Digitalt möte med Polisen om bedrägerier Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Internetstiftelsen - Tänk säkert Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Polisen - Skydda dig mot brott Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
PRO själva - Försök inte lura mig Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Bankerna - Svårlurad Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

PRO Distrikt Västmanland
Inbjuder distriktets föreningarna till digitala möten om olika teman och denna gång var det Maria Karlsson från Polisen i Västerås som berättade hur vi skall undvika bedrägerier. Ett bra inspelat möte att använda vid föreningens möten.

Internetsiftelsen
Internetstiftelsen har tillsammans med PRO och andra äldreorganisationer, Polisen och MSB och på uppdrag av regeringen tagit fram ett nytt pedagogiskt informationsmaterial som på ett enkelt sätt beskriver hur vi äldre skall "Tänka säkert" för att undvika bli lurade när vi är ute på "nätet" och surfar eller använder våra telefoner i olika sammanhang. Ta Er tid att scrolla/bläddra ner på sidan och titta på de korta och självförklarande Snabbkurser Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. som tagits fram.

Polisen
Polisen har tagit fram ett material som beskriver hur du skall Skydda dig mot alla typer av brott och däribland hur du skall vara Trygg på nätet och Bedrägerier -Skydda dig Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Ta Er tid att titta genom allt deras material som ger Er mycket.

PRO Själva
PRO Riks arbetar intensivt för att stödja sina medlemmar när det gäller bedrägerier mot pensionärer i projektet Försök inte lura Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. mig och Ni kan läsa mer om detta på PRO Riks egen hemsida.
På PRO Riks hemsida finner Ni information om det senaste när det gäller Telefon-bedrägerier mot äldre Öppnas i nytt fönster..
På PRO Riks hemsida finner Ni också information om Äldres trygghet i den digitala världen. Klicka på länken nedan så kan Ni läsa mer om detta
Äldres trygghet i den digitala världen Öppnas i nytt fönster.

Bankerna
De svenska bankerna har ett gemensamt projekt för att motverka de bedrägerier som vi utsätts för på nätet. De kallar projektet Svårlurad och du kan läsa mer om projektet och bli svårlurad via länkerna nedan som dels omfattar projektets hemsida samt den informativa broschyr man tagit fram.
Bankernas projekt Svårlurad - Hemsidan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Bankernas projekt svårlurad - Broschyren Pdf, 1.3 MB, öppnas i nytt fönster.

PRO driver dessutom en kampanj för att påverka bankerna där du kan skriva under att du ber om bankernas förståelse
PRO:s kampanj för bankerna Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.