Förening Umeå City-Mariehem

Årsmöte 28 februari

Föreläsare efter årsmötet var professor Niklas Arnberg virolog vi Umeå Universitet

Professor Niklas Arnberg

Precis på slaget 12.30 öppnade Ulf Håkansson 2024 års årsmöte för PRO Umeå City-Mariehem. Först på dagens agenda stod parentation där Ulf Håkansson läste en vacker dikt av Karin Boye, tände ett ljus och en tyst minut hölls. Till presidiets ordförande valdes Gretha Gustavsson och sekreterare Ulf Håkansson ,Yvonne Öhman och Gun-Marie Holmlund valdes till justerare. Samtliga handlingar godkändes och styrelsen beviljades ansvarsfrihet. Punkt 14 på dagordningen handlade om sammanslagning av PRO Ersboda och PRO Umeå City-Mariehem. Bakgrundsfaktorer framlades och en stunds diskussion föregick ett beslut som gav vid handen att en sammanslagning kommer att ske. Ett extra årsmöte hålls i september. Styrelsen i nuläge kommer att för PRO Umeå City-Mariehem att se ut som följande: Ordförande vakant, Sekreterare Ulf Håkansson, Kassör Anne-Louise Albinsson, Ledamöter Barbro Jonsson, Eva Andersson, Mari-Anne B.Jonsson, Anders Lindh, Ersättare vakans. Revisorer Antonsson och Gun-Marie Holmlund. Årsmötet avslutades och det blev så dags för kaffe/thé och semla. Därefter hälsades Professor Niklas Arnberg, virolog vid Umeå Universitet, välkommen att prata om att "Det är något virus". Han gav en bild av situationen och gav lugnande besked om att virusläget är bättre än när vi var mitt uppe i pandemin men faran är inte över och virussjukdomar kan ställa till besvär. Han betonade vikten av vaccinering. Många pandemier har passerat revy och den värsta kan sägas vara "Spanska sjukan" 1918. Virus kan ge infektioner som i sin tur exempelvis kan leda till olika former av cancer. Det finns 30 olika virusfamiljer. Utmaningen är att få fram ett motgift mot virus. En mycket intresserad åhörarskara kunde efter framförandet ställa frågor vilket gjordes och på vilka han gav klara och uttömmande svar. Som slutvinjett tackades Niklas Arnberg med varma applåder för ett mycket informativt och berikande framförande.